Geneza visual merchandisingu: jak zmieniał się wystrój witryn sklepowych?

Geneza visual merchandisingu: jak zmieniał się wystrój witryn sklepowych?…
Geneza visual merchandisingu: jak zmieniał się wystrój witryn sklepowych?…
Geneza visual merchandisingu: jak zmieniał się wystrój witryn sklepowych?…
Geneza visual merchandisingu: jak zmieniał się wystrój witryn sklepowych?…
Geneza visual merchandisingu: jak zmieniał się wystrój witryn sklepowych?…

Visual merchandising to obecnie jedno z istotniejszych zjawisk kreujących wygląd i design witryn oraz wnętrz sklepowych. Prawidłowo realizowany visual merchandising jest w stanie znacząco poprawić konwersję w sklepie, zadbać o wizerunek marki oraz przyciągnąć szerszą grupę odbiorców. W artykule prezentujemy rozwój oraz genezę merchandisingu oraz visual merchandisingu.

Rozwój visual merchandisingu

Najintensywniejszy rozwój komunikacji marketingowej obserwowano na początku XX wieku. Merchandising narodził się w USA, gdzie powstały i rozwijały się sklepy samoobsługowe, będące nową kategorią punktów sprzedaży detalicznej. Pierwszy sklep samoobsługowy powstał w 1916 roku w Memphis. Dzięki merchandisingowi możliwe jest wykorzystanie potencjału punktu sprzedaży detalicznej poprzez kreowanie bodźców stanowiących podstawę do realizacji impulsywnych zakupów.

Badania związane z impulsywnymi zakupami kreowanymi przez wystrój witryn i wnętrz sklepów prowadzone były już od przełomu pierwszej i drugiej połowy XX wieku i choć do tej pory przeprowadzono mnóstwo badań, istota impulsywnych zakupów nie została w całości wyjaśniona.

Zaobserwowano jednak, iż w supermarketach łączna ilość impulsywnych zakupów względem zaplanowanych waha się w granicach od 30 do 50 proc.

Czym zatem jest merchandising?

Możemy spotkać się z dwoma rodzajami wykładni dotyczącej merchandisingu. Pierwsza z nich określa merchandising jako technikę wpływu społecznego, która powszechnie stosowana jest w handlu detalicznym. Bardziej szczegółowa wykładnia określa merchandising jako zbiór działań promocyjnych realizowanych w punkcie sprzedaży. Działania te mogą dotyczyć tworzenia ekspozycji (visual merchandising), sterowania ruchem nabywców (looping merchandising), czy gospodarowania powierzchni (space management).

Geneza visual merchandisingu

Wedle specjalistów, visual merchandising powstał w roku 1840, w którym to na rynku pojawiła się technologia pozwalają tworzyć wielkogabarytowe tafle szkła. Tafle te wykorzystywane były do prezencji towarów w domach towarowych. Niemniej jednak za pionierów visual merchandisingu uważa się francuskie placówki handlowe i magazyny, które przyciągały klientów barwnymi oraz ciekawie zaprezentowanymi produktami. Rozwój visual merchandisingu zawdzięcza się wieloletniej pracy wielu instytucji oraz osób, która pozwoliła utworzyć obecnie znane i przyjęte zasady eksponowania produktów na witrynach sklepowych oraz w punktach sprzedaży.

Przełomowym dla aranżacji sklepowych witryn okazał się rok 1920. W roku tym paryscy malarze oraz inni artyści zdecydowali się prezentować swoje dzieła w witrynach największych sklepów w Paryżu, umożliwiając tym samym odbiór sztuki masowemu widzowi. Tym samym rozpoczął się okres eksperymentów z designem oraz wystrojem sklepowych witryn, nadając im kierunek rozwoju, który angażował oraz zachwycał klientów.

Jak wyglądają współczesne zabiegi zwracania uwagi konsumentów? Dowiedz się, odwiedzając stronę specjalistów od komunikacji wizualnej. Sprawdź visual merchandising w wydaniu firmy Canvas.

Produkty


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.