Jakie koszty wiążą się z franczyzą

Jakie koszty wiążą się z franczyzą [1]
Jakie koszty wiążą się z franczyzą [2]
Jakie koszty wiążą się z franczyzą [3]
Jakie koszty wiążą się z franczyzą [4]
Jakie koszty wiążą się z franczyzą [5]

Franczyza na sklep czy lokal usługowy to popularna metoda założenia przedsiębiorstwa. Z jakimi opłatami należy się liczyć przy otwarciu biznesu na zasadach franczyzy?

Czy franczyza to kosztowny biznes?

Rozpoczęcie działalności na zasadzie franczyzy to dość często stosowane rozwiązanie, które umożliwia otwarcie biznesu na bazie znanej i uznanej marki. W ten sposób można uniknąć problemów związanych z wyborem sektora działalności, aktywnym promowaniem firmy czy stworzeniem całego know-how. W dalszym ciągu należy ponieść jednak różnego rodzaju koszty związane z zawarciem umowy o franczyzę czy jej prowadzeniem.

Inwestycje w działalność franczyzową są jednak dość niewielkie w porównaniu z sytuacją, gdyby ten sam biznes otwierać i prowadzić zupełnie samodzielnie. Zależnie od branży, wielkości lokalu, rodzaju franczyzy i innych czynników możliwa jest franczyza do 10 tys. złotych, np. w skali miesiąca.

Jakie są rzeczywiste koszty franczyzy?

Przed podjęciem ostatecznej decyzji dotyczącej rozpoczęcia franczyzy należy zapoznać się z jej kosztami. Podstawowe rodzaje wkładów zależą od rodzaju franczyzy, dzieli się je na:

  • wstępną opłatę franczyzową,
  • bieżącą opłatą za franczyzę,
  • opłaty na poczet wspólnego funduszu marketingowego.

Pod pojęciem wstępnej opłaty franczyzowej należy rozumieć jednorazowe poniesienie kosztu, które pozwoli na uzyskanie pakietu franczyzowego. Jego zawartość jest zależna od danej marki, zawsze jednak obejmuje całe biznesowe know-how. Oprócz tego ważne są takie czynniki jak okres obowiązywania umowy czy zakres pomocy udzielanej przez franczyzodawcę. Bieżąca opłata za franczyzę to wpłata w zamian za wykorzystywanie znaku towarowego oraz ewentualnego wsparcia od franczyzodawcy. Zwykle kwota ma stałą wartość lub stanowi procent od dochodów i musi być uiszczana raz w miesiącu.

Opłaty na fundusz marketingowy pozwalają na promowanie całej marki, kreowanie akcji promocyjnych czy prowadzenie skutecznej polityki PR. Nie jest to zatem reklama jedynie lokalu franczyzobiorcy, lecz całego przedsiębiorstwa. Często też w pierwszych miesiącach po podpisaniu franczyzy franczyzobiorca zwolniony jest z tego rodzaju opłat.

Powyższe koszty są charakterystyczne dla biznesów franczyzowych, nie są to jednak jedyne wydatki, z jakimi liczyć się muszą osoby chcące rozpocząć działalność tego rodzaju. Oprócz tego należy mieć na uwadze wiele stałych opłat, które trzeba terminowo uiszczać. Ich wysokość i liczba zależą oczywiście od sektora działalności oraz wielkości danego punktu. Podstawowe koszty tego typu to opłaty związane z zatrudnieniem pracowników oraz zaopatrzeniem przedsiębiorstwa. Franczyzobiorca musi pamiętać, że dostawy produktów czy półproduktów możliwe są jedynie z punktów wyznaczonych przez franczyzodawcę. Zaletą takiego rozwiązania jest jednak fakt, że wszelkie umowy z dostawcami negocjowane są przez dostawcę franczyzy, co pozwala na uzyskanie korzystniejszych warunków i niższych cen. Przy okazji franczyzy warto też pamiętać o kosztach związanych z opłatą za wynajem/zakup oraz wykończenie lokalu, zakupem niezbędnych urządzeń, obsługą księgową, mediami, ubezpieczeniami, otrzymaniem pozwoleń czy koniecznymi naprawami.

Franczyza do 10 tys. złotych możliwa jest np. przy franczyzie na sklep. Przed otwarciem biznesu franczyzowego warto zrobić dokładny biznesplan, aby dokonać precyzyjnego szacunku kosztów oraz przyszłych dochodów.

Produkty


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.