Biznes lokalny vs sklep internetowy - co lepsze na własny biznes?

Biznes lokalny vs sklep internetowy - co lepsze na własny biznes? [1]
Biznes lokalny vs sklep internetowy - co lepsze na własny biznes? [2]
Biznes lokalny vs sklep internetowy - co lepsze na własny biznes? [3]
Biznes lokalny vs sklep internetowy - co lepsze na własny biznes? [4]
Biznes lokalny vs sklep internetowy - co lepsze na własny biznes? [5]

W Polsce jest wiele małych, często jednoosobowych firm. Co roku do tego grona przedsiębiorców dołączają kolejni. Niektórzy rozważają, czy lepszy będzie biznes lokalny czy może sklep internetowy. To bardzo różne biznesy, które wymagają też nieco innych metod promocji czy nakładów finansowych. O różnicach piszemy niżej.

 

Biznes lokalny

 

Internet to duże szanse rozwoju lokalnego biznesu. Często przy niewielkim budżecie wielkości kilkuset złotych można zacząć reklamować firmę i zdobywać klientów. Szczególnie tak jest w małych miejscowościach, gdzie konkurencja jest mniejsza.

 

Mamy tu kilka rodzajów reklam, które się sprawdzą niezależnie od wielkości budżetu. Przede wszystkim reklamy tekstowe Adwords, gdzie płacimy za kliknięcie. Co ciekawe, Google zaczął udostępniać też nowy rodzaj reklamy, gdzie płacimy za leada, a nie kliknięcie.

 

Pomocny jest też Facebook, który pozwala dokładnie targetować grupy odbiorców.

 

Przy reklamach nie warto zaczynać od dużych budżetów. Najlepiej zacząć od mniejszych kwot i przetestować skuteczność reklam. Często wymagają one kilku miesięcy testów. W ramach testów sprawdzamy różne kombinacje, treści czy grafiki, wyjaśnia specjalista ds. marketingu z carted.pl. Po tym czasie jesteśmy w stanie wybrać reklamy, które dobrze się spisują oraz wyłączyć te reklamy, które generują koszty nie przynosząc przy tym odpowiedniego zwrotu.

 

Można tu rozważyć też pozycjonowanie serwisu. Jeśli konkurencja nie jest silna to nie powinno być ono drogie. Są jednak przypadki, że w dużym mieście, przy silnej konkurencji pozycjonowanie lokalne może być trudniejsze.

 

Przy biznesie lokalnym bardzo istotne są opinie, wystawiane na Google Business (mapkach Google) czy innych stronach. Warto zachęcać zadowolonych klientów do wystawiania opinii oraz pilnować co piszą ludzie o naszej firmie. Jeśli pojawi się negatywny komentarz to zazwyczaj można na niego odpowiedzieć. Pomocne tu będą narzędzia jak Brand24 czy Google Alerts do śledzenia konkretnych słów kluczowych (np. naszej marki) w internecie.

 

Sklep internetowy

 

Tu temat jest trudniejszy niż przy biznesie lokalnym. Przede wszystkim rynek jest bardzo konkurencyjny. Co jeśli mimo wszystko chcemy otworzyć swój sklep internetowy? Dalej jest szansa na sukces, ale warto pamiętać o dwóch kluczowych aspektach:

  • odpowiedni budżet - potrzebny jest odpowiednio duży budżet na pierwszy okres działalności. Nie tylko na zatowarowanie czy bieżące koszty, ale też właśnie na promocję - reklamę czy pozycjonowanie,
  • wybór niszy - jest wiele nisz tak mocno nasyconych konkurencją, że lepiej je omijać. Nie znaczy że nie ma już ciekawych nisz. Są, ale należy poświęcić odpowiednio dużo czasu, żeby je znaleźć. Jeśli poświęcimy czas na wybór niszy i zabezpieczymy odpowiednie środki na promocję to będziemy mocno do przodu w porównaniu do konkurencji.

No dobrze, ale jak sprawić, żeby sprzedaż i ruch w sklepie rosły? Przede wszystkim nacisk trzeba położyć na kilka kanałów - ruch płatny, bezpłatny, budowa marki i serwisy zewnętrzne.


W przypadku ruchu płatnego jest kilka ciekawych opcji jak reklama produktowa. Oferuje ją zarówno Google jako Merchant center czy Facebook. Można wspomóc się też reklamą tekstową czy remarketingiem. Ten ostatni pomoże w zwiększeniu sprzedaży w przypadku osób, które porzuciły koszyk, lub po prostu odwiedziły sklep, ale nie dokonały zakupu.

 

Pozycjonowanie to kolejny obszar, który ważny jest przy budowie sprzedaży w sklepie. Jego koszty mogą być różne w zależności od wybranej branży. Im większa konkurencja tym mowa o większych kosztach. Dodatkowo tu dochodzi element czasu. O ile reklamy pozwalają ściągnąć ruch od razu, o tyle na efekty pozycjonowania trzeba poczekać, czasem nawet rok czy dwa lata. W długiej perspektywie pozycjonowanie się opłaca, ale trzeba pamiętać że to dłuższy proces.

 

Ważna jest budowa marki. Zarówno poprzez prowadzenie profili w social media jak również wykorzystywaniu innych metod by zostać w kontakcie z klientami (np. newsletter). Jeśli na newsletterze oraz profilach socialowych mamy X tysięcy obserwujących to jest to grupa, której możemy przedstawiać bieżące promocje czy po prostu pozostawać w kontakcie.

 

W przypadku niektórych sklepów pomocne może być skorzystanie z serwisów zewnętrznych jak Domodi, Allegro czy Ceneo. Jeśli mamy odpowiedni wybór asortymentu oraz korzystne ceny to te serwisy mogą przynieść czasem naprawdę sporą, dodatkową sprzedaż.

 

Podsumowanie

 

Dla wielu osób to biznes lokalny będzie łatwiejszy w promocji oraz rozwoju. Wiążą się z nim mniejsze koszty na start. Często jeśli działamy w mniejszym mieście i konkurencja jest mniejsza to rozwój takiego biznesu powinien być w miarę szybki.

 

Inaczej ma się sprawa ze sklepem internetowym. Tu jest już duża konkurencja ze strony innych sklepów, do tego dochodzi Allegro czy potencjalnie w przyszłości Amazon jako dodatkowi konkurenci. Dalej rozwój i promocja sklepu jest możliwa, ale wymaga zabezpieczenia odpowiednich środków na promocję. Tu też trzeba się liczyć z tym, że taki rozwój sklepu może zająć nawet ponad 2 lata, zanim osiągniemy w miarę przyzwoitą i zadowalającą sprzedaż.

Produkty


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.