Monitor gamingowy dla gracza. Jak wybrać?

Monitor gamingowy dla gracza. Jak wybrać? [1]
Monitor gamingowy dla gracza. Jak wybrać? [2]
Monitor gamingowy dla gracza. Jak wybrać? [3]
Monitor gamingowy dla gracza. Jak wybrać? [4]
Monitor gamingowy dla gracza. Jak wybrać? [5]

Świat graczy komputerowych to bardzo dynamicznie rozwijające się środowisko i ogromna grupa odbiorców sprzętu komputerowego. Już dawno temu docenili ich zarówno producenci podzespołów komputerowych, oferując dedykowane układy, takie jak karty graficzne, czy płyty główne. Nie inaczej postąpili producenci peryferiów. Na pierwszy ogień poszły podstawowe narzędzia pracy dla gracza, czyli myszy komputerowe i specjalnie zaprojektowane podkładki. Wkrótce, dołączyły do nich klawiatury, a w ręce graczy zostały oddane, podrasowane wersje klasycznego sprzętu, który pierwotnie był przeznaczony do pracy.

Naturalnym posunięciem było zaproponowanie graczom, zoptymalizowanych, pod ich kątem, monitorów komputerowych. O tym jak ważne jest to co widzimy na ekranie komputera, nie trzeba przekonywać nikogo, kto spędził długie godziny w wirtualnych światach swoich ulubionych gier.

Współczesne produkcje, wykorzystujące moc obliczeniową nowoczesnych kart graficznych, są w stanie generować niezwykle realistyczną i piękną grafikę. Dopełnieniem możliwości gier i układów graficznych, będzie odpowiedni monitor, który w pełni pozwoli docenić graficzny rozmach współczesnych produkcji.

O tym, na jakie cechy i parametry powinno się zwrócić uwagę, kupując monitor gamingowy, opowiedzą poniższe akapity.

Parametry matrycy w monitorach dla graczy

Wszystkie rodzaje matryc oraz ich cechy zostały opisane w kalkulacji omawiającej ogólne cechy monitorów. W tym miejscu skupimy się na parametrach i ich wartościach, które są szczególnie ważne w monitorze gamingowym.

Czas reakcji matrycy

Jednym z ważniejszych parametrów, który należy brać pod uwagę w przypadku monitorów gamingowych, będzie czas reakcji matrycy. Im jest on niższy, tym korzystniej i tym lepiej monitor sprawdzi się w czasie wyświetlania bardzo dynamicznego obrazu.

Dla graczy dobrym wyborem będą:

  • matryca TNSTN - cechują się najniższym czasem reakcji matrycy. Modele gamingowe osiągają bez problemu czasy rzędu 1 ms,
  • matryce MVA - charakteryzują się akceptowalnymi czasami reakcji na poziomie 4 ms,
  • matryce IPS o niskich czasach reakcji, np. S-IPS lub AS-IPS. Ich największą zaletą będzie bardzo dobre odwzorowanie kolorów oraz bardzo szerokie kąty widzenia.

Bez względu na typ matrycy, wybierając monitor przeznaczony do gier, wybierzmy model którego czas reakcji nie przekracza 5 ms. Ważne będzie również równomierne podświetlenie matrycy oraz jak największe kąty widzenia.

Input lag

Opóźnienie wejścia to parametr rzadko podawany przez producentów monitorów, mimo że dla graczy będzie on niezwykle istotny. Określa on opóźnienie w wyświetlaniu obrazu powstające zarówno po stronie układu graficznego jak i matrycy monitora.

W przypadku monitorów LCD, elektronika matrycy nie jest w stanie reagować odpowiednio szybko na sygnały z karty graficznej. Nie ma to większego znaczenia w przypadku pracy z dokumentami, bądź grania w stosunkowo statyczne gry. Będzie to jednak poważny problem w przypadku dynamicznych gier, mając szczególnie ogromne znaczenie w wieloosobowych grach FPS.

Informacje na temat input laga należy szukać w dokładnej specyfikacji technicznej monitora oraz na specjalistycznych forach i portalach testujących sprzęt komputerowy. Input lag jest zjawiskiem charakterystycznym dla matryc TN i MVA, natomiast w przypadku matryc IPS jest zjawiskiem marginalnym.

Odświeżanie ekranu

Częstotliwość odświeżania to kolejny parametr, na który uwagę powinni zwrócić wszyscy gracze. Odpowiada ona za ilość klatek, która jest wyświetlana w ciągu jednej sekundy. Im jest ona wyższa, tym większa płynność obrazu nawet w czasie bardzo dynamicznej rozgrywki.

Standardowo, monitory oferują odświeżanie na poziomie 60 - 70 Hz co może powodować efekt rozmycia w przypadku dynamicznego obrazu. Producenci monitorów dla graczy posuwają się dalej, oddając w ręce graczy monitory z częstotliwością odświeżania na poziomie 120 lub 144 Hz. Zapewnia to ostry obraz nawet podczas bardzo dynamicznych scen. Nie trzeba dodawać jak duże znaczenie ma to w przypadku rozgrywki komputerowej, szczególnie gdy mamy do czynienia z pojedynkami graczy w grach wieloosobowych, na bardzo wysokim poziomie.

Rozmiar, proporcje, rozdzielczość

Wśród monitorów gamingowych dostępne są zarówno modele mniejsze, o przekątnej ok. 24 cali, jak i modele o przekątnej 27 czy 34 cali. Wraz ze wzrostem przekątnej, rośnie też rozdzielczość monitorów. Standardem dla monitorów gamingowych o przekątnych 24 - 27 cali będzie rozdzielczość 1920 × 1080 czyli Full HD. Wśród monitorów 27 calowych, dostępne są również wyższe rozdzielczość, a mianowicie 2560 × 1440 (WQHD) oraz 3840 × 2160 (Ultra HD).

Im większa rozdzielczość nominalna monitora, tym większe wymagania stawiane podzespołom komputera, w tym, przede wszystkim, kartom graficznym. Skąd ten wzrost wymagań? Należy sobie uświadomić, że przy rozdzielczości Ultra HD / 4K, mamy do czynienia z czterokrotnie większą liczbą pikseli, które muszą być wyświetlone, w porównaniu do rozdzielczości Full HD. Grafika w najnowszych grach potrafi być bardzo wymagająca, lecz radzą są z nią dobrze już karty ze średniej półki cenowej, o ile tylko będziemy się poruszać w zakresach rozdzielczości Full HD. Dla porównania, aby grać w najnowsze i najbardziej wymagające produkcje, takie jak np. nadchodzący Battlefield 1, w rozdzielczości 5120 × 2880 (5K) potrzeba będzie zaopatrzyć się w najmocniejszą obecnie kartę graficzną. Nawet wtedy jednak, trzeba się liczyć z uzyskaniem maksymalnie 40 FPS (klatek na sekundę).

O tym, jak dobrać kartę graficzną, nie tylko pod kątem zastosowań gamingowych, można przeczytać w dedykowanym artykule (wybieramy kartę graficzną dla graczy). W przypadku zastosowań gamingowych, pamiętać należy, że wraz ze wzrostem rozdzielczości, będą rosnąć nie tylko ceny monitorów, ale również koszty podzespołów komputerowych, zdolnych do obsłużenia takich monitorów.

Proporcje monitorów gamingowych, tak jak i większości uniwersalnych monitorów, są proporcjami panoramicznymi. Występuje tu klasyczne 16:9, rozszerzone 16:10, jak i, ostatnio bardzo popularne, 21:9, czyli format monitorów ultrapanoramicznych. Monitory panoramiczne, pozwalają na lepsze odwzorowanie proporcji przedmiotów, a co najważniejsze dla graczy, umożliwiają znaczne poszerzenie pola widzenia.

Kolejną nowością, która od niedawna zagościła wśród monitorów komputerowych, jest wklęsły kształt matrycy. Krzywizna monitora ułatwia obserwację całej powierzchni ekranu, co ma bardzo duże znaczenie w przypadku większych monitorów. Wpływa też korzystnie na kąty widzenia.

Trzy lub więcej monitorów

Rozwinięciem idei monitorów panoramicznych czy ultrapanoramicznych oraz tych o zakrzywionych ekranach, będzie zastosowanie układu kilku monitorów. Do działania takiego układu potrzeba najlepiej jednakowych monitorów o identycznych parametrach. Konieczna jest też odpowiednio wydajna karta graficzna lub ich zestaw.

Wśród producentów kart graficznych, większe wsparcie dla obsługi trzech lub większej ilości monitorów oferuje firma AMD w raz ze swoją technologią Eyefinity. NVIDIA zraz z technologią Vision Surround również wspiera układy większej liczby monitorów. W przypadku starszych układów NVIDII, bardzo często, aby wykorzystać trzy lub więcej monitorów, koniecznym będzie zastosowanie układu dwóch kart graficznych. Nowsze karty pozwalają już na obsługę większej ilości monitorów przy wykorzystaniu pojedynczej karty graficznej.

Dla graczy, wykorzystanie trzech lub większej liczby monitorów, będzie wiązało się z koniecznością wykorzystania dwóch kart graficznych połączonych w trybie CrossFireX (AMD) lub SLI (NVIDIA). Zapewni to wymaganą moc obliczeniową i pozwoli na wyświetlanie zaawansowanej grafiki.

W efekcie poniesionych kosztów związanych z zakupem kilku monitorów i dwóch kart graficznych, gracze uzyskają rozszerzony obraz, drastycznie zmieniający odczucia płynące z rozgrywki. Odpowiednie rozmieszczenie monitorów pozwoli na uzyskanie efektu trójwymiaru i przeniesie grającego w sam środek akcji. Jest to ciekawe rozwiązanie, pamiętać należy jednak o większych kosztach jak i odpowiedniej ilości miejsca, koniecznego do rozmieszczenia monitorów.

Synchronizacja obrazu FreeSync czy G-SYNC?

Synchronizacja obrazu ma za zadanie poprawę komunikacji pomiędzy procesorem graficznym i monitorem. Każdy monitor wyświetla obraz z daną częstotliwością. Określa ona ile klatek obrazu zostanie wyświetlonych w czasie każdej sekundy. Zadanie karty graficznej polega na przygotowaniu tychże klatek. W czasie przesyłania sygnału pomiędzy układem graficznym a monitorem mogą nastąpić opóźnienia. W ich efekcie dochodzi do rozmycia i "rwania" obrazu. Technologie synchronizacji mają za zadanie ograniczanie do minimum tych niekorzystnych efektów.

System FreeSync (AMD)

Technologia implementowana w nowych kartach graficznych AMD od 2015 roku. Wymaga jedynie posiadania odpowiedniej karty graficznej i dedykowanych sterowników. Współpracuje z większością monitorów, jednak zadowalające efekty otrzymuje się jedynie w przypadku nowszych i bardziej zaawansowanych wyświetlaczy.

W porównaniu z systemem G-SYNC, FreeSync oferuje wsparcie dla większego zakresu częstotliwości odświeżania, powyżej 144 Hz, jednak w praktyce nie jest to wykorzystywane.

System G-SYNC (NVIDIA)

System wprowadzony przez NVIDIA w 2013 roku. Wymaga nie tylko dedykowanej karty graficznej, ale również monitora wyposażonego w specjalny moduł. Dedykowany układ sprawia, że w każdym przypadku synchronizacja osiąga pełnię wydajności, co przekłada się na stabilny i płynny obraz.

OLED i mLED - technologie przyszłości

Monitory ciekłokrystaliczne mogą w przyszłości zostać zastąpione nowymi konstrukcjami. Technologia OLED pozwala na uzyskanie bardzo głębokiej czerni, nieosiąganej dla klasycznych monitorów LCD. Nadal jednak matryce ciekłokrystaliczne posiadają przewagę nad matrycami OLED-owymi pod względem jasności.

W tym miejscu wkraczają monitory micro LED, w skrócie zwane mLED. Dzięki zastosowaniu kolorowych diod LED, możliwa jest rezygnacja z warstwy ciekłych kryształów oraz, tak jak ma to miejsce w matrycach OLED, sterowanie jasnością każdego pojedynczego piksela matrycy.

Pierwsze monitory OLED mają pojawić się w 2017 roku, natomiast ekrany mLED trafią najpierw do wyświetlaczy smartfonów. Spodziewać się należy, iż początkowo monitory wykorzystujące nowe technologie będą stosunkowo drogie. Z czasem jednak mają one szanse zastąpić niemłodą już technologię LCD, tak jak miało to miejsce w przypadku monitorów kineskopowych, wypartych przez modele ciekłokrystaliczne.

Inną "nowością" jest technologia HDR. Obecnie wykorzystywana przez telewizory 4K oznaczane jako Ultra Premium HD. Jako że oko ludzkie jest w stanie rejestrować obraz o znacznie większym zakresie tonalnym niż są w stanie wyświetlić współczesne monitory, producenci tych ostatnich dążą wprowadzenia standardu HDR. Zakres tonalny to w uproszczeniu liczba odcieni rozróżnialnych pomiędzy najjaśniejszym i najciemniejszym odcieniem. Efekt jaki uzyskuje się poprzez zastosowanie technologii HDR jest trudny do opisania i najlepiej przekonać się o tym osobiście. Ze standardem HDR zgodne są nowe karty graficzne, zarówno GeForce jak i Radeony. Teraz pozostaje poczekać na monitory wykorzystujące tą funkcję.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.