Jakie hamulce do roweru kupić?

Jakie hamulce do roweru kupić? [1]
Jakie hamulce do roweru kupić? [2]
Jakie hamulce do roweru kupić? [3]
Jakie hamulce do roweru kupić? [4]
Jakie hamulce do roweru kupić? [5]
Jakie hamulce do roweru kupić? [6]

Hamulce należą do niezbędnych akcesoriów rowerowych bez względu na rodzaj kolarstwa, który uprawiamy. Niezależnie od rodzaju hamulców jaki wybierzemy, należy zadbać o to, żeby były one dobrej jakości. Jest to w końcu inwestycja w nasze bezpieczeństwo, coś, na czym nie warto oszczędzać.

Rodzaje hamulców rowerowych

Istnieje kilka rodzajów hamulców, różniących się budową, sposobem działania oraz przeznaczeniem.

Hamulce szczękowe cantilever – proste w budowie hamulce szczękowe o niskiej cenie. Dawniej bardzo popularne, dziś spotykane tylko w rowerach przełajowych i najtańszych wersjach rowerów miejskich. Działanie tych hamulców polega na zaciskaniu szczęk na obręczy koła za pomocą metalowych linek kontrolowanych przez klamki hamulcowe. Zaletami hamulców Cantilever jest cena i dostępność, do wad natomiast należy zaliczyć niską skuteczność hamowania w niekorzystnych warunkach atmosferycznych (mokra od wody lub błota obręcz powoduje ślizganie się klocków hamulcowych po powierzchni), ścieranie obręczy kół i dość skomplikowana regulacja.

Hamulce rolkowe – hamulce o średnio skomplikowanej budowie, spotykane najczęściej w rowerach miejskich. Działanie tych hamulców polega na systemie rolek, które w czasie hamowania naciskają na bęben, w którym się znajdują. Zaletami hamulców rolkowych jest właśnie ich szczelna konstrukcja, która zwiększa ich wytrzymałość na niekorzystne warunki atmosferyczne, do wad natomiast należy zaliczyć podatność na przegrzania (hamulce rolkowe posiadają zewnętrzną tarczę odprowadzającą ciepło, tzw. radiator) oraz dość skomplikowana budowę, która utrudnia konserwację i ewentualne naprawy.

Hamulce szczękowe hydrauliczne – hamulce o skomplikowanej budowie i wysokiej cenie, spotykane najczęściej w rowerach trekkingowych oraz sporadycznie w rowerach górskich. Działanie tych hamulców polega na zaciskaniu szczęk na obręczy koła za pomocą linek z płynem hamulcowym, kontrolowanych przez klamki hamulcowe. Zaletą hamulców szczękowych z systemem hydraulicznym jest bardzo duża siła hamowania, do wad natomiast należy zaliczyć, podobnie jak w przypadku innych hamulców szczękowych, niską skuteczność hamowania w niekorzystnych warunkach atmosferycznych i ścieranie obręczy kół. Dodatkowymi wadami jest duża waga oraz skomplikowana budowa, która utrudnia konserwację i naprawy.

Hamulce szczękowe szosowe Dual Pivot – hamulce o średnio skomplikowanej budowie i przystępnej cenie, które, jak sama nazwa wskazuje, są stosowane w rowerach szosowych. Działanie tych hamulców polega na zaciskaniu szczęk na obręczy koła za pomocą linek kontrolowanych przez klamki hamulcowe. Zaletą hamulców szosowych Dual Pivot jest dobra modulacja, czyli dopasowanie siły hamowania do aktualnych warunków (istotne w czasie hamowania przy dużych prędkościach), ich niska waga oraz dobra siła hamowania. Do wad natomiast należy zaliczyć dość skomplikowaną budowę, która utrudnia konserwację i ewentualne naprawy oraz jak w przypadku innych hamulców szczękowych, niską skuteczność hamowania w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz ścieranie obręczy koła.

Hamulce Torpedo – hamulce o prostej budowie, stosowane w rowerach dziecięcych i czasami miejskich. Działanie tych hamulców polega po prostu na naciśnięciu pedałów w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Zaletą hamulców Torpedo jest ich łatwa obsługa, przystępna dla dzieci, oraz z racji na zabudowany mechanizm duża odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne. Do wad natomiast należy zaliczyć przede wszystkim fakt, że w wypadku spadnięcia lub zerwania łańcucha, hamulec nie będzie działać. Jest również podatny na przegrzewanie, a siła hamowania przy dużych prędkościach może okazać się niewystarczająca.

Hamulce szczękowe typu U-brake – hamulce o prostej budowie i niskiej cenie, stosowane głównie w rowerach typu BMX. Działanie tych hamulców polega na zaciskaniu szczęk na obręczy koła za pomocą linek kontrolowanych przez klamki hamulcowe. Zaletą hamulców U-brake jest ich prosta budowa, która ułatwia konserwację i ewentualne naprawy, do wad natomiast należy zaliczyć słabą siłę hamowania oraz, jak w przypadku innych hamulców szczękowych, niską skuteczność hamowania w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz ścieranie obręczy koła.

Hamulce szczękowe typu V-brake – najbardziej popularne i uniwersalne hamulce szczękowe, o prostej budowie i dostępnej cenie. Stosowane w rowerach miejskich, górskich i trekkingowych. Działanie tych hamulców polega na zaciskaniu szczęk na obręczy koła za pomocą linek kontrolowanych przez klamki hamulcowe. Zaletami hamulców szczękowych V-brake jest ich prosta budowa ułatwiająca konserwacje i ewentualne naprawy, przystępna cena oraz mała waga. Do wad natomiast należy zaliczyć, podobnie jak w przypadku innych hamulców szczękowych, niską skuteczność hamowania w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz ścieranie obręczy koła.

Hamulce tarczowe mechaniczne – hamulce o średnio skomplikowanej budowie i dość wysokiej cenie, stosowane przede wszystkim w rowerach kosztujących powyżej 2000 zł. Działanie tych hamulców polega na zaciskaniu szczęk na obręczy tarczy hamulcowej za pomocą linek kontrolowanych przez klamki hamulcowe. Zaletą mechanicznych hamulców tarczowych i największą przewagą nad hamulcami szczękowymi jest ich niezawodność w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, duża siła hamowania oraz o wiele lepsza modulacja. Odchodzi również problem ścierania obręczy koła. Do wad natomiast należy zaliczyć stosunkowo wysoką cenę, dość skomplikowaną budowę, która utrudnia konserwację i naprawy oraz większy ciężar i trudniejszą regulację niż hamulce szczękowe.

Hamulce tarczowe hydrauliczne – hamulce o skomplikowanej budowie i wysokiej cenie, stosowane przede wszystkim w wysokiej klasy rowerach górskich oraz w rowerach wyczynowych, przeznaczonych do sportów ekstremalnych. Działanie tych hamulców polega na zaciskaniu szczęk na obręczy tarczy hamulcowej za pomocą linek z płynem hamulcowym, kontrolowanych przez klamki hamulcowe. Zaletami hydraulicznych hamulców tarczowych jest bardzo duża siła hamowania, bardzo dobra modulacja, niezawodność w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz brak problemu ścierania obręczy koła. Do wad natomiast należy zaliczyć wysoką cenę, skomplikowaną budowę, która utrudnia konserwację i ewentualne naprawy oraz wysokie koszta części eksploatacyjnych i serwisu. Należy jednak zauważyć, że hamulce tarczowe hydrauliczne są najbardziej zaawansowanym technologicznie i najbardziej efektywnym rodzajem hamulców dostępnym na rynku, którego wysoka cena jest adekwatna do możliwości, jaki oferuje. Jest zdecydowanie najlepszym wyborem dla ludzi preferujących agresywny styl jazdy, dla jeżdżących w ciężkim terenie i w czasie deszczu, czyli warunkach, w których nie ma miejsca dla hamulców szczękowych.

Produkty


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.