Jakie koła do roweru kupić?

Jakie koła do roweru kupić? [1]
Jakie koła do roweru kupić? [2]
Jakie koła do roweru kupić? [3]
Jakie koła do roweru kupić? [4]
Jakie koła do roweru kupić? [5]

W karierze każdego kolarza, amatora czy profesjonalisty, przychodzi moment, w którym musi kupić nowe koła. Teoretycznie proste zadanie wymaga jednak znajomości kilku elementów, na które składa się całe koło.

Rozmiar i rodzaj koła rowerowego

Rozmiar koła odpowiada wzrostowi użytkownika oraz jest związany z przeznaczeniem całego roweru.

Rowery miejskie posiadają obręcze w dwóch rozmiarach: 28'' (711 mm) lub 26'' (660 mm). Średnica kół rowerów szosowych jest sztywno ograniczona przez przepisy i nie może przekraczać 700 mm. Rowery do jazdy terenowej posiadają obręcze w trzech rozmiarach: 29" (622 mm), 27,5" (584 mm ) i 26" (559 mm). Ostatni, najmniejszy z rozmiarów, w rowerach górskich jest spotykany coraz rzadziej, ale ciągle wiedzie prym wśród rowerów do jazdy agresywnej typu downhill, enduro czy freeride oraz tańszych modelach MTB.

Rozmiar koła wpływa również na jakość prowadzenia. Mniejsze koła są bardziej uniwersalne i dają lepsze wyniki w czasie przyspieszania. Są również bardziej zwrotne. Większe koło natomiast posiada większy obszar, na którym ma kontakt z podłożem, co przenosi się na bardziej stabilne prowadzenie i lepsze hamowanie. Z racji mniejszego kąta natarcia, płynniej również pokonuje przeszkody, a większe rozmiary pozwalają na rozwijanie większych prędkości maksymalnych.

Opony rowerowe

Mając zamiar kupować nową oponę do roweru musimy przede wszystkim wiedzieć, jakiego rozmiaru szukamy. W tym celu należy spojrzeć na oznaczenia naszej starej opony. Widząc przykładowy napis 26×2,25″ wiemy, że pierwsza liczba odpowiada średnicy opony, a druga jej szerokości. Zapis w takiej postaci oznacza system calowy. W tym miejscu wypada wspomnieć o pozostałych systemach, których zapisy również mogą się pojawić na naszych oponach. W przypadku, gdy widzimy zapis 700x40A, mamy do czynienia z systemem metrycznym, gdzie pierwsza liczba oznacza średnicę opony w przybliżeniu, a druga jej szerokość. Znajdujące się na końcu takich opisów litery określają precyzyjnie z jakim rodzajem opony mamy do czynienia. Trzecim i najbardziej przejrzystym sposobem zapisu jest tzw. ERTRO (skrót od European Tyre and Rim Technical Organisation). Sposób zapisu w tym wypadku wygląda następująco: 40-590, gdzie pierwsza wartość odpowiada szerokości opony, a druga jej średnicy. Jednostką miarową są tu milimetry.

Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest bieżnik. Zależy od niego przyczepność opony. Rodzaj bieżnika będzie się różnił zależnie od producenta i przeznaczenia. Opony terenowe, przeznaczone dla rowerów górskich, cechują się wysokimi i twardymi klockami bieżnika, który zapewnia dobrą przyczepność w trudnym terenie leśnym i pozwala pokonywać odcinki grząskiego piachu. Na asfalcie niestety wiąże się to z większym oporem toczenia. Opony semi-slick natomiast są bardziej uniwersalne, zaprojektowane są bowiem zarówno dla utwardzonych dróg jak i umiarkowanego terenu leśnego. Kolejny rodzaj to opony typu slick. Są praktycznie gładkie i przeznaczone dla rowerów szosowych. Opony zimowe natomiast, oprócz grubego bieżnika podobnego do tego w oponach terenowych, posiadają również metalowe kolce, które dodatkowo zapewniają przyczepność na odcinkach pokrytych lodem.

Na koniec należy wspomnieć o nowym trendzie, który powstał stosunkowo niedawno. Są to tzw. „szytki", czyli opona połączona z dętką w jeden element, przyklejany następnie do przystosowanej do tego typu opony obręczy.

Obręcze rowerowe

Standardowe obręcze posiadają 32 szprychy. Liczba ta musi odpowiadać ilości otworów na szprychy w piaście koła. Obręcz dzielą się na te dla opon klasycznych, bezdętkowych oraz, dla wspomnianych wyżej w tekście, szytek.

Należy też zwrócić uwagę na to, do jakiego typu hamulców jest przystosowana dana obręcz. Jeśli używamy hamulców szczękowych, musimy szukać obręczy posiadającej tzw. „obszar roboczy", czyli mówiąc prościej wydzielony pas, na którym zaciskają się klocki hamulcowe.

Dętki rowerowe

Znając średnicę koła oraz szerokość opony, możemy dostosować odpowiednią dla nich dętkę. Bez tych danych ryzykujemy kupieniem za małej dętki, która nie wypełni dobrze całej opony bądź dętki za dużej w stosunku do opony, której nie będziemy w stanie odpowiednio ułożyć na obręczy ani do końca napompować. Dodatkowo musimy zadbać o odpowiedni wentyl. Otwory w obręczach są przystosowane do wentyli o dwóch rozmiarach, 6 i 8 mm. Dodatkowo należy zadbać o prawidłową długość wentyla (obręcze o wyższym profilu wymagają dłuższych wentyli) tak, by pompowanie koła i zabezpieczenie zaworu wentyla było możliwe.

Podsumowanie

Jeśli kogoś przeraża ilość składowych, na które należy zwrócić uwagę przy kupnie koła, może sięgnąć do innego rozwiązania. Wiele firm sprzedaje tzw. koła systemowe. Są to gotowe kompletne koła, profesjonalnie centrowane i złożone pod odpowiedni rodzaj roweru oraz styl jazdy.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.