Jakie przerzutki do roweru kupić?

Jakie przerzutki do roweru kupić? [1]
Jakie przerzutki do roweru kupić? [2]
Jakie przerzutki do roweru kupić? [3]
Jakie przerzutki do roweru kupić? [4]
Jakie przerzutki do roweru kupić? [5]
Jakie przerzutki do roweru kupić? [6]

Przerzutka to część układu napędowego w rowerze, która odpowiada za zmianę przełożeń. Wyróżnia się dwa podstawowe typy. Przerzutka zewnętrzna zmienia przełożenia poprzez przerzucanie łańcucha na odpowiednie tylne zębatki. Przerzutka wewnętrzna zaś montowana jest wewnątrz tylnej piasty i zmiana przełożeń odbywa się za pomocą mechanizmu obracających się pierścieni i zapadek. Głównym zaletami przerzutek zewnętrznych są prosta konstrukcja, szeroki zakres przełożeń (możliwość dostosowania się do różnych warunków jazdy) oraz łatwa konserwacja i naprawa. Przerzutki wewnętrzne natomiast pozwalają na łatwiejszą obsługę, zmianę przełożeń bez konieczności pedałowania (przydatne w czasie jazdy miejskiej, przy czekaniu na światłach) oraz bezawaryjność – z racji tego, że cały mechanizm jest schowany w piaście, jest on mniej narażony na zabrudzenia i lepiej chroniony przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi.

Przerzutki dzielimy również na dwa rodzaje: przerzutkę przednią, która obsługuje zmianę przełożeń na zębatkach mechanizmu korbowego oraz przerzutkę tylną, która odpowiada za zmianę przełożeń na zębatkach tylnych, czyli na tzw. kasecie.

Przerzutka przednia

Przy kupnie przerzutki przedniej należy zwrócić uwagę na kilka parametrów. Średnica obejmy mówi nam, do jakiego rozmiaru rury podsiodłowej jest przeznaczona dana przerzutka. Dostępne są trzy rozmiary obejmy. 28,6 mm, jest to obejma przeznaczona głównie na rury stalowe. 31,8 mm, przeznaczona dla rur aluminiowych kolarskich bądź stalowych rur górskich. Trzeci, najbardziej popularny rozmiar obejmy, 34,9 mm, zaprojektowany jest dla przede wszystkim dla rowerów górskich. Jego dodatkową zaletą jest możliwość dokupienia specjalnego adaptera, który umożliwia przymocowanie obejmy również do rur podsiodłowych o mniejszej średnicy.

Istnieją trzy sposoby mocowania przerzutek: za pomocą obejmy, bezpośrednio do ramy za pomocą śruby przykręconej do haka zintegrowanego z ramą oraz blachą do szalki osi suportu (czyli ułożyskowanego wałka, wkręcanego do tulei, która znajduje się w miejscu łączenia rury podsiodłowej i rury dolnej ramy roweru). Co do samego typu przerzutki, to ilość tarcz zależy głównie od tego, na jaki rower się zdecydujemy i jest ustalana przez producenta. Podobnie sprawa ma się z ilością tarcz w napędzie.

Patrząc na parametry przerzutek widzimy również oznaczenia typu 3x10, 3x11, itd. Pierwsza liczba to ilość tarcz w mechanizmie korbowym. Druga to ilość przełożeń (zębatek) w kasecie. Układ 3x10 jest układem dość często proponowanym przez producentów z uwagi na jego uniwersalność. Sprawdza się bowiem zarówno przy podjazdach jak i na długich, szosowych przejazdach.

Na koniec warto wspomnieć o przerzutkach przeznaczonych dla rowerów o odmiennym kącie rury podsiodłowej lub posiadających tylne zawieszenie, gdzie kąt zmienia się w zależności od pracy amortyzatora (np. rowery zjazdowe). Jako że przerzutka przednia mocowana jest właśnie do rury podsiodłowej, w takich przypadkach stosuje się przerzutki dostosowane do szerokiego zakresu kątów, od 65° do 71°.

Przerzutka tylna

Podstawową różnicą wśród przerzutek tylnych jest długość wózka. Im dłuższy wózek, tym mniejsza precyzja działania przerzutki i wolniejsza zmiana przełożeń. Stosowany przez firmę Shimano podział przerzutek ze względu na długość wózka jest następujący: SS to symbol dla przerzutek z najkrótszym wózkiem, stosowanych przede wszystkim w rowerach szosowych, GS jest symbolem dla przerzutek z wózkiem krótkim a SGS – dla przerzutek z długim wózkiem, stosowanych najczęściej w rowerach górskich.

Kolejnym ważnym parametrem jest pojemność przerzutki. Określa ona zdolność przerzutki do obsłużenia zębatek o dużej różnicy zębów. Innymi słowy, pojemność to suma różnicy ilości zębów pomiędzy najmniejszą i największą zębatką mechanizmu korbowego oraz zębatką kasety.

Producenci przerzutek

Wiodącą na rynku marką jest oczywiście powszechnie znane Shimano. Produkty tej japońskiej firmy pokrywają praktycznie całe zapotrzebowanie wielbicieli kolarstwa, od tych jeżdżących czysto rekreacyjnie do profesjonalnych sportowców. Oczywiście zależnie od przeznaczenia, ceny poszczególnych przerzutek różnią się dość znacznie. Orientacyjne przedziały cenowe przerzutek Shimano ze względu na ich przeznaczenie wyglądają następująco: klient masowy 100-150 zł, turystyka 200-250 zł, turystyka górska 350-400 zł, zaawansowana turystyka górska 500-600 zł, kolarstwo górskie/turystyka 1000-1200 zł, kolarstwo górskie 1500-2000 zł, profesjonalne kolarstwo górskie ok. 5000 zł, turystyka szosowa 500-700 zł, kolarstwo szosowe/turystyka 1000-1500 zł, kolarstwo szosowe 2000-5000 zł, zaawansowane kolarstwo szosowe 5000-10000 zł, profesjonalne kolarstwo szosowe 10000-15000 zł.

Druga po Shimano pod względem wielkości firma części rowerowych na świecie, posiadająca kilka własnych, niezależnych rozwiązań w konstrukcji przerzutek, to amerykańska firma SRAM. Przybliżone przedziały cenowe dla przerzutek tej firmy to: turystyka 150-200 zł, turystyka górska 300-350 zł, zaawansowana turystyka górska 500-600 zł, kolarstwo górskie 1000-1500 zł, profesjonalne kolarstwo górskie 3000 zł.

Warta wspomnienia jest również włoska firma Champagnolo, produkująca wysokiej jakości przerzutki do jazdy szosowej. Ceny produktów tej firmy to od 3000 do 5000 zł za przerzutki do jazdy turystycznej/kolarstwa szosowego, 10000-12000 zł za przerzutki do kolarstwa szosowego oraz od 15000 do 20000 zł za wysokiej klasy przerzutki do profesjonalnego kolarstwa szosowego.

Podsumowanie

Nosząc się z zamiarem kupna przerzutek warto dokładnie się zastanowić do jakiego typu kolarstwa będziemy je wykorzystywać, by uniknąć np. sytuacji, w której kupimy mechanizm o kilka klas wyższy niż reszta naszego roweru, co nie pozwoli nam rozwinąć pełnych możliwości posiadanych przerzutek, bądź, chcąc oszczędzić, kupimy zestaw, który nie będzie przeznaczony do naszego stylu jazdy i w efekcie za kilka miesięcy będziemy zmuszeni do ponownej wizyty w sklepie.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.