Downhill

Downhill [1]
Downhill [2]
Downhill [3]
Downhill [4]
Downhill [5]

Co to jest downhill?

Jedną z najbardziej widowiskowych i zarazem niebezpiecznych odmian kolarstwa górskiego jest downhill. Zapoczątkowana w Kalifornii, w latach 70, agresywna dyscyplina sportowa polega na wyścigach zjazdowych ze stromych, leśnych wzniesień na czas. Wąska trasa posiada wiele ostrych zakrętów, poprzecinana jest różnego rodzaju korzeniami, kamieniami oraz uskokami (tzw. dropami). Zawodnicy wypuszczani są w 30 sekundowych odstępach, od najsłabszego do najlepszego. Przejazd całej trasy, podzielonej na bramki, zajmuje od 2 do 5 minut.

Rower do downhill'u

Oprócz niewątpliwej odwagi, do uprawiania tej dyscypliny niezbędny jest solidny sprzęt. Zwykły rower górski nie wytrzymałby zjazdu w takim stylu i warunkach jakie narzuca downhill, dlatego stosuje się do niego specjalny typ roweru. Porównując rowery zjazdowe do zwykłych, można uznać je za ciężkie. Ich waga całkowita oscyluje pomiędzy 16 a 20 kg.

Rama

Rowery zjazdowe posiadają wzmocnioną ramę wykonaną z aluminium bądź, w przypadku droższych modeli, karbonu. Bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie rozmiaru ramy do wzrostu kierującego. Do wyboru mamy ramy sztywne (hardtail) oraz ramy amortyzowane (full suspension), które, jak sama nazwa wskazuje, posiadają swój własny, niezależny amortyzator. Dla początkujących riderów, jak nazywają siebie osoby uprawiające downhill, zaleca się konstrukcje sztywne. Dodatkową zaletą sztywnych ram jest ich niższa cena.

Amortyzator

Skuteczne pokonywanie przeszkód jest kluczowe dla wyścigów zjazdowych. Odpowiada za to w dużej mierze amortyzator. Wpływa on na sterowność, płynność pokonywania trasy oraz oczywiście tłumi wstrząsy towarzyszące jeździe po nierównościach. Najczęściej spotykane w downhill'u są amortyzatory przednie dwupółkowe, charakteryzujące się dużą sztywnością. Sam skok amortyzatora jest zależny od reszty konstrukcji, zazwyczaj zawiera się pomiędzy 150 a 170 mm. W rowerach wyższej klasy montuje się amortyzatory z tłumieniem hydraulicznym.

Hamulce

Kolejnym z kluczowych elementów do uprawiania tego sportu są hamulce. Tradycyjne hamulce szczękowe są za słabe, a w przypadku deszczu czy przejazdu przez płytki strumień, mokre opony sprawiają, że gumowe zaciski hamulców szczękowych stają się praktycznie bezużyteczne. Dlatego standardem w rowerach typu downhill są hamulce tarczowe, przede wszystkim przednie, które hamują o wiele skuteczniej od tylnych. W droższych modelach montowane są hamulce tarczowe hydrauliczne.

Pozostałe elementy

Wśród akcesoriów dodatkowych, wartych wspomnienia, znajduje się osłona łańcucha wraz z jego napinaczem oraz pedały platformowe. Alternatywą mogą być pedały typu SPD z mechanizmem zatrzaskowym, który jeszcze lepiej trzyma but na jego miejscu. W czasie pokonywania przeszkód i wykonywania skoków, amortyzatory pochłaniają większą część wstrząsów, ale nie całą. Elementami, które są mocno narażone na działanie siły uderzenia są mostek kierownicy i sama kierownica. Obie części muszą być wytrzymałe, wszelkie próby oszczędzania poprzez montowanie tańszych odpowiedników mogą spowodować złamaniem konstrukcji i oczywistymi fatalnymi następstwami dla zdrowia.

Bezpieczeństwo

Do uprawiania downhill'u, oprócz profesjonalnego roweru, niezbędny jest również komplet ochraniaczy na ciało. Absolutną podstawą będzie tu kask typu fullface ze szczęką, czyli ochraniający całą głowę razem z twarzą, wyglądem przypominający kaski do motocykli typu cross. Jako że kaski nie posiadają zamykanych szybek, należy dokupić gogle dla dodatkowej osłony oczu przed wodą, błotem i w razie upadku. Następnym i również niezbędnym elementem będzie zbroja ochraniająca ramiona, kręgosłup oraz klatkę piersiową, z długimi rękawami posiadającymi ochraniacze na łokcie. W razie upadku, który spotka nas nie jeden raz, lecąc na ziemię najpierw wyciągamy przed siebie ręce. Należy więc zaopatrzyć się w dobre rękawice, najlepiej ze wzmacnianymi palcami (zapobiegają złamaniom i wybiciom) oraz ochraniacze na kolana i piszczele. Na koniec trzeba dobrać wygodne, kauczukowe buty, które nie będą ślizgać się na pedałach. W przypadku, gdy rower wyposażony jest we wspomniane pedały typu SPD, dobiera się specjalny typ butów umożliwiających wpięcie w pedał.

Podsumowanie

Ekstremalna dyscyplina jaką jest downhill, z uwagi na jej agresywną formę i związane z tym wymogi odnośnie sprzętu i bezpieczeństwa, nie jest sportem tanim. Jednak ogrom emocji i satysfakcji jaki za nim idzie jest z pewnością warty zainwestowanych pieniędzy.

Produkty

brak domyślnego produktu
Wybierz produkt
 
Zmień produkt
 
79.90
Zmień produkt
 

koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.