Kolarstwo szosowe i torowe

Kolarstwo szosowe i torowe [1]
Kolarstwo szosowe i torowe [2]
Kolarstwo szosowe i torowe [3]
Kolarstwo szosowe i torowe [4]
Kolarstwo szosowe i torowe [5]
Kolarstwo szosowe i torowe [6]

Najstarszą i najbardziej popularną odmianą kolarstwa jest kolarstwo szosowe. Dyscyplina ta polega na ściganiu się po drogach publicznych na zaprojektowanych w tym celu rowerach szosowych. Trasy mają przeważnie od 3 do 20 etapów, dystans waha się od 80 do 270 km. Średnie prędkości osiągane przez profesjonalnych kolarzy potrafią dochodzić do 45 km/h na trasach płaskich.

Wyścigi są jednodniowe i polegają na jednoczesnym starcie wszystkich zawodników (z wyjątkiem etapów ze startem dzielonym, gdzie zawodnicy wypuszczani są z kilkuminutowymi przerwami), którzy następnie formują tzw. peleton, czyli zwartą grupę, w której przejeżdżają większą część trasy. Technika ta wynika z faktu, że jadąc jeden za drugim i wykorzystując zjawisko draftingu, kolarzom łatwiej jest pokonać opór powietrza, oszczędzając przy tym siły. W samym peletonie znajdują się mniejsze, współpracujące ze sobą grupy, posiadające liderów, którym koledzy z zespołu pomagają w osiągnięciu jak najlepszego czasu.

Oprócz odmiany szosowej, istnieją też wyścigi torowe. Rozgrywane są na owalnym torze, który pokonywany jest wiele razy, zależnie od ustalonego dystansu.

Kolarstwo szosowe i torowe, oprócz rozgrywanych pucharów świata i mistrzostw świata, są przede wszystkim dyscyplinami olimpijskimi. Początkowo występowały tylko w wersji męskiej, z biegiem czasu wprowadzono również konkurencję kobiet. Aktualnie program olimpijski dla kolarstwa szosowego składa się z wyścigu ze startu wspólnego i jazdy indywidualnej na czas.

Rowery szosowe

Rowery do kolarstwa szosowego to lekkie konstrukcje o regulowanych przepisami rozmiarach i wadze, przystosowane do osiągania wysokich prędkości. Wszystkie części składowe są dobierane przede wszystkim w celu osiągnięcia jak najmniejszej wagi całkowitej. Ramy w takich rowerach są zbudowane z lekkich stopów aluminium. Topowe modele posiadają ramy karbonowe, które cechują się jeszcze niższą wagą niż aluminiowe. Wąskie i twarde opony posiadają śladowe ilości bieżnika, tak, by stawiały jak najmniejszy opór w czasie jazdy. Duże, 28 calowe koła sprzyjają osiąganiu wysokich prędkości. Napęd w modelach przeznaczonych do profesjonalnego ścigania najczęściej posiada układ 2x9, 2x10 lub 2x11. Wyjaśnienie tego zapisu można znaleźć w naszym artykule na temat przerzutek rowerowych. Charakterystyczna kierownica jest dostosowana do górnego oraz dolnego chwytu i narzuca kierującemu bardziej pochyloną sylwetkę w czasie jazdy, mającą znaczenie w redukowaniu oporów powietrza. Do profesjonalnego kolarstwa szosowego produkowane są specjalne kaski, których opływowe kształty pozwalają osiągnąć jeszcze lepszy efekt aerodynamiczny. Kaski te przybierają ekstremalnie wyglądające formy szczególnie w torowej odmianie tej dyscypliny.

Rowery torowe

Rowery do wspomnianego kolarstwa torowego różnią się od wersji szosowych pod kilkoma względami. Rowery torowe są lżejsze i nie posiadają przerzutek. Mają jedno przełożenie, dopasowane indywidualnie do kierowcy roweru. Ze względu zachowania bezpieczeństwa na torze - nie posiadają również hamulców, a pedały, zamiast klasycznego wpięcia typu SPD, posiadają podwójny pasek chroniący przed zsunięciem buta z pedału. Rowery torowe posiadają też cięższe i bardziej sztywne ramy niż wersje szosowe. Największą różnicą jest jednak przeniesienie napędu. W rowerach torowych odbywa się ono za pomocą tzw. „ostrego koła". Oznacza to, że piasta tylnego koła jest połączona na sztywno z przednim kołem łańcuchowym. Rower torowy nie posiada więc wolnobiegu i jazda bez pedałowania nie jest w tym przypadku możliwa. Ostre koło umożliwia natomiast jazdę do tyłu oraz wykonanie tzw. „stójki", czyli stania w miejscu rowerem bez potrzeby podpierania się nogą.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.