Rodzaje rowerów

Rodzaje rowerów
Rodzaje rowerów: Rower MTB
Rodzaje rowerów: Rower ATB
Rodzaje rowerów: Rower MTB XC
Rodzaje rowerów: Rower MTB XCM
Rodzaje rowerów: Rower DH
Rodzaje rowerów: Rower FR
Rodzaje rowerów: Rower BMX
Rodzaje rowerów: Rower szosowy
Rodzaje rowerów: Rower trekkingowy
Rodzaje rowerów: Rower crossowy
Rodzaje rowerów: Rower miejski
Rodzaje rowerów: Rower cruiser
Rodzaje rowerów: Rower młodzieżowy

Planując zakup roweru powinniśmy przede wszystkim sprecyzować w jaki sposób mamy zamiar go używać. Czy ma być to rower do celów czysto rekreacyjnych, czy może planujemy bardziej agresywną jazdę? Czy będziemy jeździć głównie w mieście, po asfaltowych ścieżkach, czy może preferujemy nierówny i pagórkowaty, leśny teren? Możliwości jest wiele, tak jak i rodzajów samego sprzętu, dlatego dobrym pomysłem jest zapoznanie się z rodzajami rowerów dostępnych na naszym rynku.

Rowery górskie

Najbardziej popularna odmiana rowerów, zaprojektowana do jazdy w terenie górskim. Paradoksalnie, ten typ roweru jest często wybierany również do jazdy miejskiej. Amortyzatory ułatwiają bowiem pokonywanie krawężników tak samo jak i grube opony, które dodatkowo są bardziej wytrzymałe na np. rozbite szkło. Wyróżniamy następujące typy rowerów górskich.

Rower MTB (mountain bike) – odmiana zaprojektowana do jazdy w terenie górskim. Rowery MTB mają do wyboru koła o średnicy 26, 27,5 lub 29 cali, szerokie i grube opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory o skoku 80-100 milimetrów. Należy tu zaznaczyć, że droższe modele często nie mają wersji z kołami 26".

Rower ATB (all terrain bike) – odmiana zaprojektowana do codziennej jazdy turystycznej po drogach szutrowych. Rowery ATB mają do wyboru koła o średnicy 26 lub 29 cali, szerokie i grube opony oraz jeden amortyzator lub jego brak.

Rower MTB XC (cross country) – odmiana zaprojektowana do jazdy w terenie górskim, wyścigów oraz zawodów cross country. Rowery XC mają do wyboru koła o średnicy 26, 27,5 lub 29 cali, szerokie i grube opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden amortyzator (konstrukcja typu hardtail).

Rower MTB XCM - odmiana zaprojektowana do jazdy w terenie górskim oraz maratonów rowerowych. Rowery XCM mają do wyboru koła o średnicy 26, 27,5 lub 29 cali.

Rower DH (downhill) – nazywany również zjazdowym. Odmiana zaprojektowana do udziału w zawodach downhill, polegających na ekstremalnych zjazdach ze stromych wzniesień. Rowery DH posiadają koła o średnicy 26 cali, wzmocnioną ramę przystosowaną do skoków, tarczowe hamulce hydrauliczne oraz dwa amortyzatory ( konstrukcja typu full) o skoku 170-203 milimetrów.

Rower FR (freeride) – odmiana zaprojektowana podobnie jak w przypadku DH do sportów ekstremalnych. Posiada wzmacniane widelce z tłumieniem olejowym. Obecność przedniej przerzutki sprawia, że sprawdza się również w podjeżdżaniu pod strome wzniesienia. Rowery FR posiadają koła o średnicy 26 cali i dzielą się na dwie konstrukcje: hardtail (jeden amortyzator i sztywna rama) i full suspension (amortyzowana rama). Standardowy skok amortyzatora zaczyna się od 150 milimetrów.

Rower Enduro – odmiana zaprojektowana do jazdy swobodnej po wymagającym terenie. Enduro jest dyscypliną zbliżoną do cross country i freeride. Rowery Enduro posiadają koła o średnicy 26 cali i amortyzatory ze skokiem o wartości około 160 milimetrów.

Mówiąc o sportach ekstremalnych, należy wspomnieć o rowerach typu Dirt, DJ/4X, Street, BMX, BMX DS, BMX Flat, BMX Race czy Trial – są to odmiany rowerów przeznaczone do wykonywania ewolucji.

Rowery BMX

Rowery BMX są zaprojektowane do uprawiania sportów ekstremalnych takich jak wykonywanie trików na murkach i poręczach, skoków na rampach oraz ewolucji powietrznych. Charakteryzują się kołami o średnicy 20 lub, w przypadku BMX-ów typu cruiser, 24 cali. Posiadają wzmocnioną konstrukcję ramy i widelca, przystosowaną do agresywnej jazdy.

Rowery szosowe

Są to rowery przeznaczone do szybkiej jazdy po twardym podłożu, najczęściej asfalcie. Rowery szosowe posiadają koła o średnicy 28 cali, wąskie i prawie zupełnie gładkie opony, zagiętą kierownicę, która umożliwia zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji przez kierującego, oraz tzw. klamkomanetki, służące do zmiany przełożeń i hamowania bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Ta grupa rowerów, podobnie jak górskie, również dzieli się na kilka typów.

Rower przełajowy - posiada koła o średnicy 28 cali, szersze niż klasyczny rower szosowy opony z grubszym bieżnikiem oraz inaczej dobrane przełożenia.

Rower torowy – zaprojektowany do wyścigów na zamkniętych torach. Posiada koła o średnicy 28 cali. Charakteryzuje się brakiem przerzutek i hamulców oraz napędem typu „ostre koło", czyli bezpośrednim przeniesieniem napędu na piast tylnego koła. Nie da się nim jechać bez pedałowania.

Rower triathlonowy – zaprojektowany do wyścigów na czas. Posiada konstrukcję pozwalającą osiągnąć maksymalny efekt aerodynamiczny, m.in. zmienioną konstrukcję ramy oraz kierownicy plus tzw. lemondkę, która pozwala odpocząć rękom w czasie długich jazd.

Rowery trekkingowe

Przeznaczone do uprawiania turystyki rowerowej, przystosowane do pokonywania sporych dystansów. Rowery trekkingowe mają do wyboru koła o średnicy 26 lub 28 cali, wąskie opony zapewniające komfort przy długich trasach oraz amortyzator o skoku 50-65 milimetrów. Dodatkowo wyposażone są w komplet akcesoriów takich jak bagażnik, błotniki, stopka, światełka czy pompka.

Rowery crossowe

Rowery crossowe posiadają koła o średnicy 28 cali oraz opony i amortyzatory podobne do tych stosowanych w rowerach trekkingowych. Są to podobne do siebie typy rowerów z tą różnicą, że rowery crossowe nie posiadają wymienionych wyżej akcesoriów dodatkowych.

Rowery miejskie

Zwane również „holenderkami". Rowery miejskie posiadają zazwyczaj koła od 26 do 28 cali, komplet akcesoriów podobny do roweru trekkingowego czyli zestaw błotników, bagażnik, nóżkę a także osłonę na łańcuch i szeroką, wygiętą kierownicę. Wyróżnia go również duże, komfortowe siodełko pozwalające na jazdę w pozycji wyprostowanej. Posiada dwa rodzaje ram – damską i męską.

Rowery cruiser

Odmiana rowerów miejskich skierowana w stronę indywidualistów. Wyróżniają się bardziej eleganckim wyglądem niż klasyczne rowery miejskie. Posiadają mniej akcesoriów dodatkowych i z uwagi na pozycję jaką narzucają swoją konstrukcją, są przeznaczone raczej do krótkich dystansów.

Rowery młodzieżowe

Są to rowery „przejściowe" pomiędzy modelami dziecięcymi a wersjami dla dorosłych. W wersji młodzieżowej znaleźć można rowery górskie, miejskie, dual (wyróżniają się charakterystyczną, niską ramą) oraz BMX.

Rowery specjalne

Rowery posiadające dodatki niedostępne dla zwykłych rowerów, których konstrukcja przystosowana jest do transportu osób lub przewozu towarów.

Rowery zabytkowe

Jak sama nazwa wskazuje, do kategorii tej zaliczają się stare, często przedwojenne rowery, które zostały odrestaurowane i są przydatne do ponownego użytku.

Rowery elektryczne

Są to rowery z napędem łańcuchowym takim samym jak ich klasyczne odpowiedniki, wspomaganym dodatkowo przez silnik elektryczny. Ułatwia on jazdę, zmniejszając wysiłek potrzebny do pokonywania dużych dystansów i stromych wzniesień. Zalecany szczególnie dla osób starszych oraz tych, które szukają alternatywy dla sposobu dojazdu do pracy.

Monocykle

Czyli rowery jednokołowe. Posiadają szprychy i obręcze o wzmocnionej konstrukcji. Popularny środek transportu i rekreacji w wielu krajach.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.