Jak dobrać buty do biegania?

Jak dobrać buty do biegania? [1]
Jak dobrać buty do biegania? [2]
Jak dobrać buty do biegania? [3]
Jak dobrać buty do biegania? [4]
Jak dobrać buty do biegania? [5]

Większość osób przygodę z bieganiem zaczyna od włożenia przypadkowego dresu i trampek. Nie ma w tym nic złego, o ile wspomniane trampki zostaną szybko zastąpione przez buty biegowe z prawdziwego zdarzenia. W innym wypadku, kontynuując bieganie np. w halówkach, butach do koszykówki albo innych, bliżej nieokreślonych „butach sportowych", jesteśmy na najlepszej drodze do kontuzji. Jeśli jeszcze dodamy do tego brak prawidłowej techniki biegowej, co jest zjawiskiem powszechnym wśród początkujących, to kontuzję mamy praktycznie zagwarantowaną.

Sama decyzja o zakupie butów dedykowanych do biegania to jednak jeszcze nie wszystko. Żeby właściwie dobrać dla siebie to dość specyficzne obuwie, musimy wiedzieć kilka rzeczy, o których piszemy poniżej.

Zakup butów do biegania

Przygotowania zaczynają się jeszcze przed wyjściem do sklepu. Musimy bowiem założyć skarpetki takie same lub podobne do tych, w których będziemy biegać. Drugim czynnikiem o jaki musimy zadbać jest pora dnia, w której odwiedzimy sklep. Takie zabiegi mogą wydawać się przesadzone, ale jak okaże się w dalszej części tekstu, wcale takie nie są. Poza tym buty biegowe nie są małym wydatkiem, więc każda czynność, która spowoduje, że będziemy mieli większą szansę znaleźć model butów idealny dla nas, jest warta wykonania.

Tak więc najlepsza pora dnia dla przymierzania nowych butów, które zamierzamy potencjalnie kupić, to popołudnie. Nasze stopy są wtedy nabrzmiałe od całodniowego chodzenia, a co za tym idzie, również i większe niż np. rano po przebudzeniu. W czasie biegania również takie będą, dlatego powinno nam zależeć na stworzeniu warunków najbardziej zbliżonych do tych z trasy. Mając na sobie wspomniane wcześniej skarpetki do biegania, jesteśmy teraz w stanie stwierdzić, czy wnętrze buta odpowiednio przylega do stopy. W tym celu koniecznie ubieramy oba buty! U większości osób rozmiary stóp w pewnym stopniu różnią się od siebie, tak więc istotne jest by upewnić się, że żaden z butów nie jest za ciasny bądź za luźny oraz że nie powoduje obtarć.

Mając but założony na stopie, zwróćmy uwagę, czy mamy luz dla dużego palca. Jeśli tak, przesuńmy stopę w bucie maksymalnie w przód, by sprawdzić, czy but nie jest za luźny i pięta nie zacznie z niego wypadać. W czasie biegania nasza stopa powinna być ciasno trzymana przez wnętrze buta, ale na tyle komfortowo, żeby nie powodować otarć. Dla pewności dobrze jest przebiec się kilka razy po sklepie. Wiele osób zwyczajnie wstydzi się testować w ten sposób buty i cierpi potem z powodu poranionych stóp, co w dłuższym rozrachunku prowadzi do zaprzestania treningów i odłożenia butów na półkę. Nie warto przejmować się tym, jak wyglądamy biegając po sklepie, jest to naprawdę powszechny sposób testowania butów i nikogo to już dzisiaj nie dziwi. Lepsze sklepy wyposażone są nawet w krótkie bieżnie, przeznaczone do próbnych przebieżek.

But biegowy, czyli rodzaj obuwia sportowego zaprojektowanego specjalnie do biegania, powinien być dopasowany do stopy od pierwszej chwili. W przeciwieństwie do np. buta narciarskiego, którego wnętrze po krótkim okresie użytkowania rozszerza swoją objętość, dobrej klasy but biegowy jest odporny na to zjawisko i na tyle wytrzymały, że nie ma co liczyć, że z czasem „się rozchodzi".

Buty do biegania można zakupić również w sklepie internetowym, ale musimy liczyć się z ewentualnym zwrotem obuwia w przypadku, gdyby nie spełnił naszych oczekiwań lub okazał się nie dość wygodny.

Bieganie a kształt stóp

Nie będzie odkryciem fakt, że każda stopa jest inna i w inny sposób następuje jej kontakt z podłożem w czasie biegu. Najważniejszą kwestią przy zakupie nowych butów jest znajomość typu budowy naszej stopy. Dobrze wykwalifikowana obsługa za pomocą obserwacji może pomóc nam go określić, ale nie zawsze musimy mieć tyle szczęścia, żeby trafić na w pełni kompetentnego sprzedawcę. Możemy jednak sprawdzić to sami, za pomocą zamieszczonej poniżej charakterystyki trzech rodzajów budowy stopy, jakie się wyróżnia.

Stopa neutralna – rodzaj stopy, która przenosi ciężar ciała równomiernie po całej swojej powierzchni. Można ją rozpoznać po tym, że pięta osoby stojącej w swojej naturalnej pozycji nie jest odchylona w żadną stronę i pozostaje w linii prostej z resztą stopy. Standardowym oznaczeniem dla butów dedykowanych do stóp neutralnych jest słowo „cushion".

Stopa pronująca – bardzo często spotykany rodzaj stopy, która ciężar ciała przenosi głównie na swoją wewnętrzną część. Zwykle powiązany z płaskostopiem. Charakteryzują się piętą odstającą na zewnątrz. Innym sposobem będzie sprawdzenie, czy podeszwy naszych codziennych butów są pościerane z wewnętrznej strony. W przypadku silnego pronowania, oprócz startej wewnętrznej strony, cała podeszwa może być przesunięta na zewnątrz. Ponieważ zjawisko pronowania występuje w różnych stopniach zaawansowania, producenci oznaczają buty zaprojektowane dla takich stóp za pomocą kilku różnych słów: „control", „stability", „structured" oraz dla najbardziej nasilonych objawów pronowania „motion control".

Stopa supinująca – rzadziej spotykany rodzaj stopy, która ciężar ciała przenosi głównie na swoją zewnętrzną część. Najprościej ją rozpoznać stosując odwrócone zasady jak w przypadku stopy pronującej. Ponieważ jest to zdecydowanie rzadziej spotykany rodzaj stopy, do tej pory osobom ze stopami supinującymi zalecano po prostu używanie butów dla stóp neutralnych. Obecnie jednak producenci coraz częściej oferują buty przystosowane również do tego typu stóp.

Amortyzacja w butach biegowych

Jedną z największych zalet butów biegowych jest bez wątpienia amortyzacja. Zależnie od kwoty, którą zamierzamy przeznaczyć, możemy stać się posiadaczami butów z naprawdę zaawansowanymi systemami amortyzującymi. Podobnie jak w przypadku przygotowań do zakupu, amortyzacja również nie jest elementem, który powinno się lekceważyć. Nawet jeśli biegamy tylko po równym podłożu asfaltowym nie możemy zapominać, że w czasie biegu na nasze ciało działają siły znacznie większe, niż tylko nasza waga. Do tego wiele osób biega w terenie, gdzie podłoże często bywa nieprzyjazne i sprzyjające kontuzjom. Dlatego amortyzacja jest nie tylko pomocna ale i konieczna. Dla lżejszych biegaczy o silnych mięśniach i prawidłowej postawie wystarczą buty o niskim poziomie amortyzacji. Natomiast dla cięższych osób, w gorszej formie czy z wadami postawy, lepsze będą buty o wysokiej amortyzacji.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.