Trekking a nordic walking

Trekking a nordic walking [1]
Trekking a nordic walking [2]
Trekking a nordic walking [3]
Trekking a nordic walking [4]
Trekking a nordic walking [5]

W zdrowym ciele, zdrowy duch, dlatego kiedy przychodzi lato warto pomyśleć o tym, aby zadbać o swoją kondycję oraz zmienić styl życia na zdrowszy i przede wszystkim bardziej aktywny. Słońce i ciepło sprzyjają urlopom, a te można spędzić na wędrówkach, zarówno tych bliższych, po miejscowych parkach i lasach, jak również tych dalszych, na przykład w górach.

Czym jest trekking

Trekking to jedna z najbardziej popularnych ostatnio form turystyki. Początkowo polegała ona na marszu połączonym ze wspinaczką po górach, ale obecnie trekkingi są organizowane na różnych podłożach i w różnych terenach, także leśnych, a nawet i egzotycznych. Przede wszystkim jednak ta forma turystyki posiada wiele zalet. Regularnie uprawiany trekking pozwala spalić wiele tysięcy kalorii i nie tylko schudnąć oraz ładnie ukształtować sylwetkę, ale także nabrać formy i zadbać o kondycję, co przyczynia się do lepszej pracy serca oraz większej wydolności płuc. Dodatkowo dyscyplina ta ma również pozytywny wpływ na naszą psychikę i emocje. Po pierwsze pozwala nam nabrać pewności siebie i wiary we własne siły i możliwości. Po drugie uwalnia nas od przewlekłego stresu oraz wyzwala w nas pozytywne emocje. Po trzecie kontakt z naturą pozwala nam się zrelaksować i wyciszyć.

Sprzęt do trekkingu

Zanim wyruszymy na wędrówkę warto się do niej odpowiednio przygotować. Nie tylko kondycyjnie, tak, aby wytrwać kilka dni intensywnego marszu, ale również warto pomyśleć nad tym, aby zabrać odpowiedni ekwipunek.

Co powinno się w nim znaleźć? Przede wszystkim wygodne buty, z wyższą cholewką, taką, która sięga za kostkę. Dzięki temu mamy pewność, że noga w nich będzie stabilna i nawet jak się poślizgniemy nie dojdzie do jej urazu.

Kolejnym istotnym akcesorium są kijki do trekkingu, które pozwalają w trakcie wędrówki odciążyć dolną partię naszego ciała, czyli kolana i biodra, a także dolny odcinek kręgosłupa. Dzięki nim nie odczuwamy obciążenia chodzeniem. Dobrej jakości kijki powinny być solidne i wytrzymałe, a także lekkie i składane, tak, aby w każdej chwili móc je przyczepić do plecaka. Warto zwrócić uwagę także na rodzaj i materiał z jakiego została wykonana rękojeść, musi być bowiem ona dla nas wygodna i nie powodować wyślizgiwania się kijka z ręki.

Z całą pewnością rzeczą niezwykle przydatną w trakcie kilkudniowego trekkingu będzie odpowiedni plecak turystyczny, z wieloma kieszeniami, nieprzemakalny oraz z wygodnymi naramiennikami.

Nie można zapomnieć także o przewiewnych oraz nieprzemakalnych ubraniach, jak również wiatrówce chroniącej nas przed wiatrem i płaszczu przeciwdeszczowym, dzięki któremu nie zmokniemy w przypadku deszczu.

W plecaku warto posiadać latarkę, menażkę na wodę oraz kubek izotermiczny, który w zależności od pogody utrzyma nam przed długi czas ciepły lub zimny napój.

Czym jest nordic walking

Nordic walking zaliczany jest do dyscyplin sportowych, które w dość szybki i przyjemny sposób pozwalają nam efektywnie walczyć z nadwagą, jak również nabrać kondycji do wędrówek trekkingowych. Patrząc z boku, może się wydawać, że chodzenie z kijkami jest dosyć łatwe. Kiedy jednak zacznie on już iść, okazuje się, że bez znajomości odpowiedniej techniki marszu, można narobić sobie więcej szkód aniżeli pożytku.

Dlatego na początku swej przygody z tą dyscypliną sportową warto zasięgnąć porad zawodowców. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na tempo chodzenia, energiczność chodu oraz współgranie ruchów rąk z każdym naszym krokiem. Koniecznie należy zwrócić również uwagę na postawę naszego ciała podczas marszu. Istotne jest bowiem, aby chodząc, nasz kręgosłup był prosty, a nie zgarbiony, a brzuch wciągnięty. Nogi i ręce powinny współpracować naprzemiennie. Warto zwrócić także uwagę na prawidłowe chwytanie kijków w dłoniach, a także odpowiednie ich stawianie i wybijanie od powierzchni.

Sprzęt do nordic walking

Istotnym elementem w nordic walking są kijki. Bez nich nie ma mowy o uprawianiu nordic walkingu. Ich główną rolą jest ułatwienie sobie chodzenia, ale także odciążenie kręgosłupa i stawów podczas marszu. Ważne jest zatem prawidłowe ich chwytanie i stawianie, co ważne dość blisko ciała. Kąt stawiania kijków w stosunku do podłoża nie powinien być ani większy, ani mniejszy niż 60%.

Wybierając kijki do nordic walking musimy pamiętać, że nie mogą być one takie same jak do trekkingu, pomimo iż pełnią podobną rolę. Muszą być solidne, ale też i lekkie. Warto zwrócić uwagę na rękojeść oraz paski do niej przymocowane, które mają za zadanie ustabilizowanie naszego chwytu.

W zależności od rodzaju powierzchni, po której będziemy się poruszać warto dobrać też odpowiednie nakładki, które będą stykać się z podłożem, tak aby wybicie kijka od niego było dość sprężyste. Zwróćmy także uwagę na odpowiednią wysokość kijka. Niektóre z nich można bowiem regulować.

Dlaczego nie wolno stosować kijków do trekkingu w nordic walking?

Przede wszystkim dlatego, że mają one inne zastosowanie oraz wbrew pozorom istotnie różnią się swoją budową.

Kijki do trekkingu zbudowane są tak, aby odciążać dolną partię ciała podczas chodzenia po nierównym podłożu, a także aby zapewnić nam pełną stabilność na nim, natomiast te, które stosuje się w nordic walking zapobiegają nadmiernemu obciążaniu tułowia i kręgosłupa. Dlatego też te pierwsze są dłuższe, a ich rękojeść jest tak wyprofilowana, by chwyt był mocniejszy i pewniejszy.

Również grot ma zupełnie inną budowę, jest smuklejszy ale płaski. Ponadto kije trekkingowe są bardziej trwałe od tych do Nordic Walking. Te jak już wspomnieliśmy są krótsze, bowiem ich zadaniem jest chronić górną część ciała, grot jest zaostrzony, tak aby mógł się wbić w podłoże, a do rączki często jest dołączona rękawiczka, dzięki której nie gubimy kijka przy wyrzucie ręki. Poza tym kijki do Nordic Walking są lżejsze aniżeli do trekkingu.

Nieodpowiednie dobranie kijków do sportu jaki będziemy uprawiać może spowodować nadmierne obciążenie mięśni i stawów, brak stabilności podczas marszu, a także przyczynić się do złej techniki chodzenia.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.