Powrót do aktywności po urazie kolana

Powrót do aktywności po urazie kolana [1]
Powrót do aktywności po urazie kolana [2]
Powrót do aktywności po urazie kolana [3]
Powrót do aktywności po urazie kolana [4]
Powrót do aktywności po urazie kolana [5]

Powrót do aktywności po urazie kolana należy rozpocząć od rehabilitacji. Po jej przeprowadzeniu można sprawdzić, czy pacjent jest gotowy wrócić do sportu. Służą do tego testy czynnościowe, np. wyskoki, utrzymywanie równowagi bądź wykonywanie przysiadów.

Stabilizacja kolana i rehabilitacja

Pierwszym krokiem do powrotu do aktywności po urazie kolana jest odbycie rehabilitacji. Najlepiej zacząć ją jak najszybciej od zdjęcia stabilizatora lub ortezy. W trakcie ćwiczeń warto sięgnąć po opaski na kolana, które stabilizują staw. Mogą być wykorzystywane także w późniejszym okresie, podczas treningu właściwego. Podczas rehabilitacji osoba po urazie powinna odzyskać pełny zakres ruchomości w kończynie i jej stabilizację. Bardzo ważne są też poprawa siły i wytrzymałości mięśni oraz wzmocnienie tkanek dookoła kolana. Plan ćwiczeń, a także powrotu do uprawiania sportu, powinien być ułożony przez fizjoterapeutę i skonsultowany z lekarzem prowadzącym. Nie wolno forsować kolana po urazie zbyt intensywnym wysiłkiem. Powinien on być dostosowany do możliwości pacjenta.

Testy czynnościowe

O tym, czy osoba po urazie kolana może wrócić do uprawiania sportu, decyduje stan jej kończyny. Pacjent nie może odczuwać bólu lub dyskomfortu podczas poruszania kolanem. Uczucie niestabilności oraz blokady w stawie to sygnały do tego, że rehabilitacja nadal jest potrzebna. Po jej przeprowadzeniu należy sprawdzić, czy zakres ruchu jest pełny, a także czy nacisk na tkanki miękkie wokół kolana wywołuje dolegliwości. Najlepiej jest też przeprowadzić testy czynnościowe. Mogą one spowodować ból. Przykładem tego typu ćwiczeń jest wykonanie 10 przysiadów na jednej nodze do 45 stopni lub 20 wspięć na palce na dwóch i na jednej nodze. Funkcjonowanie stawu kolanowego sprawdza się także, próbując utrzymać równowagę podczas stania na jednej nodze przez 30 sekund bądź maszerując w szybkim tempie przez 30 minut. Innym sposobem na kontrolę czynności kolana jest robienie wyskoków: najpierw obunóż, a następnie przeskoków z nogi zdrowej na tę po urazie i na usprawnianej nodze do przodu. Najlepiej zacząć od 3-4 powtórzeń ćwiczenia, aby docelowo móc wykonać 10 przeskoków jednonóż. Jeśli tego typu testy czynnościowe nie wywołują bólu, można rozpocząć powrót do sportu. Natomiast bolesność to sygnał o konieczności dalszego prowadzenia rehabilitacji. Ważne, aby pierwsze treningi były spokojnie i nieinwazyjne. Należy przed nimi wykonać dokładną rozgrzewkę, a po zakończeniu ćwiczeń, rozciągnąć mięśnie i odpocząć.

Zobacz także: Rehabilitacja kolana skoczka


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.