Zioła na bezsenność

Zioła na bezsenność
Zioła na bezsenność: melisa
Zioła na bezsenność: kozłek lekarski
Zioła na bezsenność: chmiel
Zioła na bezsenność: dziurawiec
Zioła na bezsenność: głóg
Zioła na bezsenność: owies
Zioła na bezsenność: męczennica
Zioła na bezsenność: estragon

Jak podają badania, z problemem bezsenności boryka się około 20% populacji. Dopada nas ona bez względu na płeć i wiek. Trudności z zaśnięciem mogą występować sporadycznie, na przykład po dużym wysiłku umysłowym czy emocjonującym przeżyciach, a także utrzymywać się przez dłuższy czas.

Główne przyczyny bezsenności

Pamiętajmy, by nigdy nie bagatelizować przedłużającej się bezsenności - może ona stanowić bowiem jeden z objawów poważnej choroby. Problemy z zasypianiem występują między innymi przy arytmii, astmie, artretyzmie, nadczynności tarczycy oraz depresji. Powodować może je także zbyt niski poziom melatoniny. Najczęściej jednak bezsenność związana jest z zawrotnym tempem życia i wszechogarniającym stresem.

Dużą rolę odgrywa również sposób odżywiania. Pamiętajmy, by na trzy godziny przed snem zrezygnować z obfitych posiłków i mocnej kawy oraz herbaty. Zamiast tego, warto sięgnąć po szklankę mleka z miodem. Cukier umożliwi komórkom mózgowym przyswojenie znajdującego się w mleku tryptofanu, który przekształcany w mózgu w serotoninę posiada właściwości uspokajające.

Równie pomocna może okazać się także naturalna terapia na bazie ziół.

Jakie zioła pomogą w walce z bezsennością?

  • Melisa - ma właściwości uspokajające; stosuje się ją także przy bólach głowy i depresji. Tuż przed pójściem spać warto wypić napar z jednej łyżki stołowej zioła, który przed spożyciem należy odstawić na około 15 minut. Inny sposób to dodanie 3 kropel wyciągu z melisy do kostki cukru.
  • Kozłek lekarski (nazywany popularnie walerianą) - pomaga przy kłopotach z zasypianiem, wyczerpaniu psychicznym i stanach lękowych. Wraz z innymi ziołami takimi, jak melisa, dziurawiec czy głóg wchodzi w skład leków uspokajających. Gdy borykamy się z bezsennością, warto przygotować napar z 1 łyżeczki waleriany i pić 3 razy dziennie po ⅓ szklanki.
  • Chmiel - ma zastosowanie nasenne, działa przeciwbólowo i obniża ciśnienie krwi. 1 łyżkę szyszek należy zalać 1 szklanką wrzątku, odstawić na około 15 minut, przecedzić i pić 2 razy dziennie po ½ szklanki.
  • Dziurawiec - wpływa korzystnie na układ nerwowy i pomaga w walce z depresją. By przygotować napar na jego bazie, 2 łyżki suszu dziurawca należy zalać 2 szklankami gorącej wody, doprowadzić do wrzenia, przecedzić i pozostawić do ostygnięcia.
  • Głóg - posiada właściwości relaksujące i odprężające. 1 łyżeczkę suszonych kwiatów zalewamy 250 ml wrzątku, odstawiamy na 10 minut i pijemy dwa razy dziennie.
  • Owies - działa wzmacniająco i tonująco na układ nerwowy. Napar z tego zioła przygotowuje się w sposób następujący: 1 łyżkę suchego, rozdrobnionego ziela zalewamy szklanką gorącej wody, odstawiamy pod przykryciem na 15 minut, gotujemy na małym ogniu przez 5 minut i odcedzamy.
  • Męczennica (jej owoce nazywa się potocznie marakują) - stosuje się ja głównie w dłuższych terapiach oraz w przypadku osób z depresją. Napar przygotowuje się z jednej łyżeczki suszonego zioła i filiżanki wrzątku. Inny sposób to przyrządzenie preparatu z suchej rośliny i odrobiny alkoholu.
  • Estragon - posiada działanie relaksacyjne. Do przygotowania naparu potrzebować będziemy 5 gramów suchych liści estragonu oraz 1 filiżanki wrzątku. Najlepiej spożywać go 2 razy dziennie.

koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.