Kwas foliowy w ciąży? Niezbędny!

Kwas foliowy w ciąży? Niezbędny! [1]
Kwas foliowy w ciąży? Niezbędny! [2]
Kwas foliowy w ciąży? Niezbędny! [3]
Kwas foliowy w ciąży? Niezbędny! [4]
Kwas foliowy w ciąży? Niezbędny! [5]

Kwas foliowy to witamina - witamina B9 lub nazywana przez innych B11. Aby zadziałała, musi być przyjmowana razem z pokarmem. Kwas foliowy jest ważnym składnikiem zarówno dla mamy jak i dziecka. Ów kwas to efekt syntezy aminokwasów. Aminokwasy są najmniejszymi elementami białek, a także zasad azotowych. Związki te wchodzą w skład nukleotydów, czyli najmniejszych podjednostek kwasów nukleinowych – DNA i RNA. Tzw. foliany w organizmie są dodatkowo uwodorowane.

Co, jeśli brakuje folianów?

Jeśli folianów w organizmie jest niedostateczna ilość, to najczęstsze procesy chorobowe, które związane są z niedoborem witaminy i jego następstwami, to m.in. zaburzenia układu nerwowego. Z niedoboru kwasu foliowego może wystąpić niedokrwistość, a nawet miażdżyca, która wywołuje nieprawidłowe działanie układu krążenia. To może mieć wpływ na rozwój płodu jeszcze na etapie ciąży w łonie matki. Mogą wystąpić błędy w powstawaniu cewy nerwowej. Cewa nerwowa w ciele nienarodzonego, ale już rozwijającego się w łonie matki dziecka, jest otwartym tworem. Jest to początek jego rdzenia kręgowego i mózgowia, o którego prawidłowy rozwój trzeba zadbać już od samego początku.

Kiedy ważna jest suplementacja?

Witamina B9 jest szczególnie niezbędna w pierwszych dwóch miesiącach życia płodowego. Przyszła mama, zwykle za sugestią swojego ginekologa, dostaje wytyczne, by rozpocząć suplementację kwasem foliowym. Trzeba to robić regularnie i nie opuszczać kolejnych dawek. Żeby nie zapomnieć, można skorzystać z dostępnych wielu aplikacji ciążowych, w których można ustawić sobie czas przyjmowania poszczególnych dawek.

Niedobory folianu mogą spowodować wady rozwojowe u dziecka. Bywa, że może dojść nawet do śmiertelnej choroby, jaką jest bezmózgowie. Brak kwasu foliowego to także widmo przepukliny mózgowo-rdzeniowej czy pęcherze, wystające zazwyczaj spomiędzy kręgów, wypełnione tkanką nerwową. Z powodu takich i innych nieprawidłowości może nastąpić przedwczesny zgon maluszka, W innym przypadku grozi mu inwalidztwo. Jeszcze nadal świadomość tego typu problemów zdrowotnych nie jest duża, jednak systematyczne uświadamianie przez lekarzy i środki masowego przekazu ważności kwasu foliowego młodym mamom procentuje. Coraz więcej przyszłych mam zażywa tę witaminę, będąc spokojną o swoje dziecko.

Zwiększenie dziennego spożycia kwasu foliowego do ok. 400 µg jest jednak trudne bez stosownej suplementacji preparatami z apteki. Pełną gamę owych suplementów, można znaleźć na tej stronie: http://www.swiadomemacierzynstwo.com/kwas_foliowy. W zależności od okresu ciąży, można wybrać stosowną dawkę. Jednym z takich preparatów jest np. Folik, który wspomaga rozwój dziecka o takie związki, jak jod czy kwasy omega-3.

Dostosowanie przyjmowania kwasu foliowego na przestrzeni całego okresu ciąży, mamy powinny omówić ze swoim lekarzem prowadzącym.

Naturalne źródła kwasu foliowego

Trzeba dodać, że niewielkie ilości kwasu foliowego syntetyzują wewnątrz ciała, bakterie naszej flory jelitowej z codziennego pokarmu. Mięso może posiadać pewną ilość potrzebnych substancji, jednakże ta dawka nie zaspokoi zwiększonych potrzeb organizmu w czasie ciąży. Witaminy zwykle znaleźć można w warzywach liściastych. Liść to po łacinie folium. Więc w jakich liściach kwas foliowy można znaleźć i pozyskać z natury dla młodej mamy? A więc - szpinak, sałata, szparagi, kapusta, brokuły, kalafior – to naturalne źródła witamin. Pomidory i ziemniaki to kolejne dobroczynne warzywa. Trzeba tylko pamiętać, że obróbka termiczna, a zwłaszcza pieczenie i gotowanie pozbawia produkty większości witamin. Większość posiłków przygotowujmy zatem na parze.

Zero używek w ciąży

To niby takie oczywiste, a jednak wciąż trzeba o tym niektórym mamom przypominać. W trakcie ciąży, ale również w okresie przygotowania do niej konieczne jest zrezygnowanie z używek. I nie chodzi tu tylko o papierosy. Ograniczyć trzeba też do minimum kawę, mocną herbatę, a przede wszystkim alkohol. Kofeina dla przykładu wpływa na wypłukiwanie z organizmu kobiety w ciąży niektórych mikroelementów, np. wapnia czy magnezu, co utrudnia wchłanianie żelaza i działa moczopędnie. Kawa spożywana w dużych ilościach może zwiększać ryzyko poronienia, gdy istnieje takie zagrożenie.

Mamy! Pamiętajcie o witaminach, a wśród nich o kwasie foliowym. Wszystko to dla zdrowia przyszłego dziecka. Oprócz diety bogatej w warzywa liściaste bogate w m.in. foliany, zapytajcie o odpowiednią dawkę kwasu foliowego swojego ginekologa. Wszystko to w trosce o zdrowie Wasze i dziecka.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.