Dieta wegańska popularna wśród sportowców - Skąd czerpią siłę?

Dieta wegańska popularna wśród sportowców - Skąd czerpią siłę? [1]
Dieta wegańska popularna wśród sportowców - Skąd czerpią siłę? [2]
Dieta wegańska popularna wśród sportowców - Skąd czerpią siłę? [3]
Dieta wegańska popularna wśród sportowców - Skąd czerpią siłę? [4]
Dieta wegańska popularna wśród sportowców - Skąd czerpią siłę? [5]

Dieta wegańska jest oparta na produktach roślinnych. Wiele osób uważa, że rezygnując z mięsa i
produktów pochodzenia zwierzęcego człowiek nie dostarcza organizmowi wystarczającej ilości białka, żelaza i wapnia. Wśród wegan jest jednak wielu zawodowych sportowców, którzy skutecznie zaprzeczają tym mitom.

Czy dieta wegańska jest odpowiednia dla sportowców?

Dieta wegańska polega na wykluczeniu z jadłospisu mięsa i wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego (nabiał, jaja, tłuszcze zwierzęce). Potocznie uważa się, że dieta roślinna nie dostarcza wystarczającej ilości białka i żelaza, przez co jest nieodpowiednia dla sportowców. Tymczasem coraz więcej zawodowych sportsmenów przechodzi na weganizm i osiąga rewelacyjne rezultaty. Do znanych sportowców-wegan należy między innymi utytułowany ultramaratończyk Scott Jurek, łyżwiarka figurowa Meagan Duhamel, triathlonista Brendan Brazier, strongman Patrick Baboumian czy sprinter olimpijski Carl Lewis. Piłka nożna na żywo także doczekała się wegańskich reprezentantów. Brytyjski klub Forest Green Rovers został w 2015 oficjalnie pierwszą wegańską drużyną na świecie. Roślinne posiłki są tam serwowane zawodnikom, trenerom, ale także fanom zgomadzonym na stadionie.

Mity na temat weganizmu: dieta roślinna prowadzi do anemii i niedoborów białka

Nie jest prawdą, że dieta wegańska nie pokrywa zapotrzebowania energetycznego organizmu czy też nie zapewnia odpowiednich ilości żelaza i białka. Bogate w żelazo są produkty pełnoziarniste, zielone warzywa i rośliny strączkowe. Wchłanialność żelaza niehemowego (roślinnego) można
dodatkowo polepszyć jedząc produkty bogate w witaminę C. Białko również występuje w wielu produktach roślinnych, takich jak zboża, orzechy i warzywa. Wbrew niektórym opiniom, nie jest to białko mniej wartościowe niż to pochodzenia zwierzęcego.

Weganizm: co jeść, aby mieć siłę

Dieta wegańska powinna być odpowiednio zbilansowana, czyli oparta na różnych grupach pokarmowych. Należą do nich:

  • pełne ziarna zbóż (w tym chleb i makaron razowy, orkiszowy, gryczany),
  • rośliny strączkowe (soczewica, fasola, ciecierzyca, soja, groch),
  • warzywa (zwłaszcza warzywa zielone: sałata, jarmuż, brokuły, brukselka, szpinak),
  • owoce (świeże i suszone),
  • pestki i orzechy (pestki dyni i słonecznika, migdały, orzechy włoskie, piniowe, ziemne).

Włączając do codziennej diety wszystkie te grupy pokarmów, weganie dostarczają organizmowi niezbędne składniki: białko, żelazo, i wapń. Pełne ziarna zbóż i rośliny strączkowe to źródło aminokwasów i witamin z grupy B. Warzywa zawierają w sobie witaminy, minerały i antyoksydanty. Pełne witamin owoce dodają energii. Orzechy i pestki zawierają tłuszcze i białko roślinne, a także minerały: miedź, cynk i żelazo.

Dobrze zbilansowany i urozmaicony jadłospis wegański może więc zapewnić siłę i energię niezbędną do profesjonalnego uprawiania sportu. Należy jednak pamiętać, że tak restrykcyjna dieta powinna być skonsultowana z dietetykiem. Całkowita rezygnacja z mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego nie jest odpowiednia dla każdego sportowca.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.