Rola błonnika w diecie

Rola błonnika w diecie [1]
Rola błonnika w diecie [2]
Rola błonnika w diecie [3]
Rola błonnika w diecie [4]
Rola błonnika w diecie [5]

Zrównoważona dieta jest podstawą zdrowego odżywiania. Oznacza to regularne dostarczanie odpowiedniej ilości wartości odżywczych takich jak: węglowodany, białka i tłuszcze, oraz witamin i błonnika. Czym tak naprawdę jest błonnik i w jaki sposób wpływa na zdrowie człowieka?

Błonnik – co to jest?

Błonnik to grupa substancji pochodzenia roślinnego (m.in. celuloza, pektyna, lignina), których organizm ludzki nie trawi. Błonnik nie jest źródłem wartości odżywczych, a mimo to jest niezbędnym elementem zrównoważonej diety i znacząco poprawia funkcjonowanie całego organizmu.
Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) codziennie powinno się spożywać przynajmniej 35 g błonnika. Niestety ze względu na preferowany rodzaj jedzenia oraz sposób przetwarzania produktów spożywczych, wiele produktów zostało pozbawionych błonnika. Szacuje się, że w Europie dzienne spożycie błonnika wynosi ok. 20 gramów.
Należy jednak uważać, aby nie przyjmować zbyt wiele błonnika, ponieważ organizm nie nadąży z usuwaniem go z organizmu, co może doprowadzić do zatoru w jelitach.

Źródła błonnika

Najwięcej błonnika znajduje się w owocach i warzywach oraz produktach zbożowych. Aby w pełni wykorzystać możliwości błonnika, należy jeść surowe owoce i warzywa – łącznie ze skórką. Do produktów zbożowych bogatych w błonnik zalicza się: otręby, kaszę gryczaną i jęczmienną, płatki zbożowe oraz pieczywo razowe lub żytnie.

Rola błonnika

Błonnik ma bardzo duży wpływ na wiele różnych aspektów funkcjonowania ludzkiego organizmu. Przede wszystkim wspiera funkcjonowanie układu pokarmowego na wielu płaszczyznach. Z jednej strony pobudza pracę jelit i przyspiesza usuwanie z organizmu niestrawionych substancji, zapobiegając biegunkom i zaparciom. Jednocześnie wspomaga proces odchudzania poprzez spowolnienie procesu trawienia i stworzenie wrażenia sytości. Z drugiej strony dodatkowo zmniejsza apetyt, dzięki ciągłemu regulowaniu poziomu glukozy we krwi.
Kolejną ważną funkcją błonnika jest obniżenie poziomu cholesterolu i triglicerydów oraz poprawienie proporcji pomiędzy „dobrym" i „złym" cholesterolem. Chroni przed miażdżycą i chorobami serca, szczególnie u osób chorujących na cukrzycę typu 2.
Błonnik ma również funkcję oczyszczającą. Usuwa z organizmu wszelkie toksyny, kwasy żółciowe, a nawet metale ciężkie. W niewielkim stopniu likwiduje też substancje rakotwórcze, zmniejszając ryzyko zachorowania np. na nowotwór jelita grubego.

Niedobór błonnika w organizmie

Niedobór błonnika w organizmie może prowadzić do różnych chorób. Wśród najczęstszych chorób wyróżnia się choroby jelita grubego ze szczególnym uwzględnieniem zaparć i zespołu jelita wrażliwego. Do rzadszych zaliczyć można zapalenie wyrostka robaczkowego i nowotwór jelita grubego.
Niedobór błonnika może doprowadzić do cukrzycy typu 2, otyłości i miażdżycy, czyli chorób związanych z nieprawidłowym przetwarzaniem substancji wewnątrz organizmu.
I chociaż może się to wydawać dziwne, niedobór błonnika sprzyja wytwarzaniu się żylaków kończyn dolnych oraz powstawaniu próchnicy.


koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.