Jaką kaszę wybrać? – rodzaje kasz i ich właściwości

Jaką kaszę wybrać? - rodzaje kasz i ich właściwości [1]
Jaką kaszę wybrać? - rodzaje kasz i ich właściwości [2]
Jaką kaszę wybrać? - rodzaje kasz i ich właściwości [3]
Jaką kaszę wybrać? - rodzaje kasz i ich właściwości [4]
Jaką kaszę wybrać? - rodzaje kasz i ich właściwości [5]

Kasza gościła na polskich stołach już w czasach średniowiecznych i była jednym z głównych składników wielu dań. Dzisiaj również jest częstym dodatkiem do różnych potraw. Mimo to kasza kaszy nierówna, więc warto wiedzieć, co można zyskać, decydując się na konkretny rodzaj. Należy również zdawać sobie sprawę, że przy niektórych chorobach poszczególne rodzaje kaszy są niewskazane. Na szczęście w takiej sytuacji można zastąpić je innym typem. Wciąż jednak pozostaje pytanie, jaką kaszę wybrać.

Dlaczego warto jeść kaszę?

Przez pewien czas kasza była w niełasce, jednak teraz w sposób w pełni zasłużony powróciła do łask i ponownie zaczęła pojawiać się na polskich stołach. Jest to bardzo ważne, ponieważ kasza ma bardzo dobry wpływ na ciało i zdrowie człowieka. W zależności od rodzaju kasza może ułatwiać trawienie, usprawniać pracę nerek, wspomagać pracę układu nerwowego czy poprawiać stan skóry, paznokci i włosów. Ludzie przebywający na diecie bezglutenowej, cukrzycy czy osoby mające problemy z cholesterolem mogą jeść konkretne rodzaje kaszy bez obaw, że się rozchorują lub stan ich zdrowia ulegnie pogorszeniu. Ważne jest też to, że kasza poprawia pamięć i pozwala człowiekowi przez dłuższy czas zachować młodość.

Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna ma nieco gorzkawy posmak i wykorzystuje się ją zarówno do dań wytrawnych, szczególnie do gołąbków, pieczeni czy krupniku, jak i do deserów. Wywiera bardzo pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Kasza jęczmienna zawiera dużo błonnika, witaminę PP, żelazo oraz potas. Przede wszystkim obniża poziom cholesterolu oraz ułatwia trawienie. Oprócz tego poprawia koloryt skóry i powstrzymuje powstawanie wyprysków, reguluje pracę serca, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia anemii.
Istnieje kilka rodzajów kaszy jęczmiennej. Najbardziej popularna jest kasza jęczmienna perłowa, która ze względu na sposób obróbki ma najmniej wartości odżywczych. Mniej popularna jest kasza jęczmienna łamana, która powstaje po rozdrobieniu pęczaku, czyli trzeciego rodzaju kaszy. I to właśnie pęczak, mimo że jest uznawany za najgorszy, ma najwięcej substancji odżywczych.

Kasza gryczana

Kasza gryczana ma bardzo specyficzny, nieco grzybowy lub orzechowy posmak (szczególnie jeśli jest prażona). Najczęściej wykorzystuje się ją do dań wytrawnych, zwłaszcza do pieczeni. Jej najważniejszą zaletą jest fakt, że powstaje z gryki, a nie ze zboża, więc mogą ją spożywać osoby nietolerujące glutenu. Kasza gryczana znacząco podnosi odporność i usprawnia funkcjonowanie układu krwionośnego, wzmacnia naczynia krwionośne. Dzięki zawartości wapnia, magnezu i fosforu wzmacnia kości i stawy.

Kasza jaglana

Kasza jaglana jest wytwarzana z prosa, więc, podobnie jak kasza gryczana, nie zawiera glutenu. Nie jest szczególnie popularna w polskiej kuchni, a jeśli już, to wykorzystuje się ją raczej do deserów niż dań wytrawnych. Warto to zmienić, ponieważ kasza jaglana wywiera bardzo pozytywny wpływ na cały organizm. Zawiera wiele witamin, głównie z grupy B, dzięki czemu poprawia wygląd skóry i wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dodatkowo ma w sobie lecytynę usprawniającą pamięć oraz krzemionkę wzmacniającą skórę, paznokcie i włosy.

Kasza manna

Kasza manna jest produkowana z pszenicy i kojarzy się z papką serwowaną dzieciom. Obecnie również najczęściej podaje się ją w formie deseru, często z dodatkiem owoców lub konfitur, jednak nadaje się również do zagęszczania sosów. Kasza manna jest bardzo pożywna i lekkostrawna, więc doskonale sprawdzi się u dzieci oraz osób z trudnościami trawiennymi. Ze względu na dużą zawartość jodu, powinna być spożywana przez osoby cierpiące na choroby nerek.

Kasza kuskus

Kaszę kuskus wytwarza się z pszenicy durum. Wywodzi się z Afryki, gdzie stanowi jeden z podstawowych składników większości dań. W Polsce kasza kuskus pojawiła się stosunkowo niedawno, jednak wciąż zyskuje nowych zwolenników. Olbrzymią zaletą jest fakt, że nie trzeba jej gotować, ponieważ po zalaniu wrzątkiem jest już gotowa do spożycia. Jest również niezwykle uniwersalna i dobrze komponuje się z większością potraw oraz składników.

Kasza kukurydziana

Kasza kukurydziana jest wytwarzana z ziaren kukurydzy i w Polsce nie jest szczególnie popularna. Zawiera dużo witamin, szczególnie witaminę E, która odpowiada za prawidłowy koloryt skóry i opóźnia proces starzenia oraz witaminy z grupy B, wspierające układ nerwowy oraz odpowiadające za stan skóry, paznokci i włosów. Kasza kukurydziana jest lekkostrawna i ma w sobie dużo błonnika, więc może być podawana osobom cierpiącym na różne trudności z trawieniem.

Kasza owsiana

Kasza owsiana, jak sama nazwa wskazuje, powstaje z owsa. Często wykorzystuje się ją do deserów. Owies zawiera w sobie dużo błonnika – poprawia trawienie i reguluje funkcjonowanie układu pokarmowego. Dodatkowo kasza owsiana ma wiele witamin, głównie z grupy B, więc wspiera odbudowę skóry, paznokci i włosów oraz dba o prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Kaszę owsianą powinny w szczególności spożywać osoby z podwyższonym cholesterolem oraz cukrzycą.

Produkty

Zmień produkt
 
Zmień produkt
 
Zmień produkt
 

koszt całkowity:
X Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.