Seniorzy

Nietrzymanie moczu u osób starszych. Jak sobie radzić?

Nietrzymanie moczu u osób starszych

Nietrzymanie moczu to przykra i uciążliwa dolegliwość nękająca w głównej mierze osoby w podeszłym wieku. Niestety wraz z wiekiem może się pogłębiać. Ta krępująca dolegliwość znacznie obniża standard życia osób starszych. Może prowadzić do problemów natury emocjonalnej czy rezygnacji z aktywnego życia i kontaktów towarzyskich. Osoby dotknięte tą dolegliwością wstydzą się, nawet nie próbują szukać specjalistycznej pomocy. Z drugiej strony moczenie powoduje dolegliwości zdrowotne w postaci podrażnień skórnych lub nawracających infekcji układu moczowego.

Nietrzymanie moczu zdecydowanie w większym stopniu dotyka kobiety. Może mieć swoje podłoże wynikające z zakażeń układu moczowego, menopauzy, z zabiegów operacyjnych układu moczowo-płciowego. Przyczyną mogą być też schorzenia neurologiczne np. choroba Parkinsona, choroba Alzheimera, udar, stwardnienie rozsiane. U mężczyzn częstą przyczyną dolegliwości z nietrzymaniem moczu jest przerost gruczołu krokowego.

Typy nietrzymania moczu

Do najczęściej występujących typów nietrzymania moczu można zaliczyć:

  1. nietrzymanie moczu wysiłkowe – niektóre nagłe czynności podnoszące ciśnienie wewnętrzne organizmu np. kichanie, kaszel, śmiech a nawet wysiłek spowodowany chodzeniem mogą powodować niekontrolowany wyciek moczu,
  2. nietrzymanie moczu z parcia naglącego czyli popuszczanie moczu w momencie odczuwania parcia na pęcherz, może to mieć miejsce w każdym momencie niezależnie od wykonywanych czynności, a stymulująco może działać np. odgłos lejącej się wody,
  3. nietrzymanie moczu z przepełnienia – osoby mają uczucie pełnego pęcherza moczowego jednak do końca nie mogą go opróżnić, stąd mimowolne popuszczanie niewielkich ilości, oddawanie małych ilości moczu z jednoczesnym uczuciem przepełnienia pęcherza, częste wstawanie w nocy do toalety,

nietrzymanie moczu mieszane to połączenie w/w rodzajów nietrzymania moczu (więcej informacji na stronie NaszSenior.pl).

Zabiegi pielęgnacyjne i ochronne

Skóra narażona na kontakt z moczem ulega maceracji i podrażnieniom. Dlatego wymaga ona specjalnej pielęgnacji. Przede wszystkim dokładna higiena miejsc intymnych po każdej zmianie wkładu chłonnego (pieluchomajtek, pieluch). Dokładne umycie skóry w okolicach intymnych i równie dokładne jej osuszenie. Pamiętać należy o zabezpieczeniu skóry kremem o właściwościach ochronnych, łagodzących, nawilżających.

Teraz pora na odpowiedni wkład higieniczny. Jaki wybrać? Do wyboru są różnego rodzaju chłonne artykuły higieniczne czyli pieluchy dla dorosłych np. majtki chłonne, pieluchy anatomiczne, pieluchomajtki, wkładki anatomiczne. Zapewnią dobrą wchłanialność i neutralizację nieprzyjemnych zapachów. Majtki chłonne przeznaczone są zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, którzy prowadzą normalny, chodzący tryb życia, a mają problemy z kontrolowanym utrzymaniem moczu. Wkładki anatomiczne damskie, męskie dla osób z większym problemem nietrzymania moczu lub podpaski dla osób z niewielkimi problemami. 

Zarówno wkładki anatomiczne jaki i podpaski są produktami bardzo dyskretnymi w użytkowaniu. Natomiast pieluchomajtki dla dorosłych zalecane są osobom leżącym. Pieluchy anatomiczne mają kształt podpasek, dobrze dopasowują się do ciała. Do ich podtrzymania stosuje się specjalne majtki siatkowe. Są dobrym wyborem dla osób trwale unieruchomionych, na wózkach inwalidzkich czy dla osób otyłych. Przydatne są też podkłady higieniczne na materac, które zabezpieczą przed zamoczeniem.

Nie zwlekaj!

Z całą pewnością problem nietrzymania moczu jest dolegliwością mocno utrudniającą życie. Na domiar osoby nim dotknięte zamykają się w sobie, zwyczajnie wstydzą się mówić o tym problemie. Jeszcze większa bariera jest przed zgłoszeniem się po medyczną pomoc. A tymczasem problemu nie można bagatelizować i odwlekać. Nieleczone pogłębia się i może prowadzić do znacznego ograniczenia aktywności ruchowej.

Seniorzy borykają się z wieloma problemami. Nie tylko natury zdrowotnej. A warto brać życie w swoje ręce, wzbogacać je o nowe wrażenia, dbać o ciągłą aktywność zarówno fizyczną, jak i intelektualną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *