Fitness i siłownia

Jak ćwiczyć na orbitreku, aby schudnąć?

Orbitrek

Czy orbitrek pomaga schudnąć? Jeśli tak, to w jaki sposób na nim ćwiczyć, aby rzeczywiście osiągnąć upragniony rezultat? I czy po części zależy to od wybranego sprzętu?

Dlaczego orbitreki są dobre dla każdego?

Na pierwszy rzut oka orbitreki budzą pewne zakłopotanie – w końcu korzyści płynące z użytkowania bieżni lub rowerka stacjonarnego wydają się o wiele bardziej oczywiste. Jednak zignorowanie orbitreka może być istotnym błędem. Co prawda ćwiczenia na nim nie są aż tak dynamiczne, jak na dwóch wspomnianych alternatywach, ale do spalania kalorii nadaje się równie dobrze, a przy okazji znakomicie pomaga w kształtowaniu sylwetki.

Przede wszystkim orbitreki w porównaniu z bieżniami lub rowerkami angażują nie tylko nogi, lecz również ręce. Co więcej – przy prawidłowej technice ćwiczenia (o czym za chwilę), pomagają w kształtowaniu dobrych nawyków co do takiego sposobu poruszania się, aby prewencyjnie zmniejszać ryzyko bólu w lędźwiach (ważne zwłaszcza dla osób dużo siedzących w ciągu dnia).

Jak się ustawić na orbitreku?

Pierwsza i najważniejsza sprawa, to przyjęcie odpowiedniej pozycji. Zanim zaczniesz ćwiczyć, upewnij się, że Twoje barki są odciągnięte do tyłu, wciągnij brzuch i wysuń miednicę do przodu. Dopiero przy tej pozycji zacznij ćwiczyć, a w trakcie treningu co jakiś czas upewniaj się, czy postawa nie uległa zaburzeniu.

Orbitreki – jak ćwiczyć efektywnie?

Na początku najlepiej po prostu przećwiczyć stabilność ruchu, tak aby wyrobić sobie nawyk utrzymania właściwej pozycji. Dopiero, gdy będziemy co do niego pewni, możemy przejść do bardziej intensywnych ćwiczeń.

Tu od razu warto zauważyć, że nie zawsze modyfikacja poziomu oporu w orbitreku jest równoznaczna ze zwiększeniem stopnia trudności. Zasadniczo przy niskim oporze łatwiej ćwiczyć samą dynamikę ruchu, co ma przełożenie na podwyższanie tętna. Z drugiej strony mocny opór to ćwiczenie bardziej siłowe, niejako symulujące podejścia pod górę. W praktyce warto trenować jedno i drugie.

Orbitreki a spalanie kalorii

Jak jednak ćwiczyć, by zwiększyć efekt spalanych kalorii? Najlepiej stosować interwały, w ramach których naprzemiennie stosujemy duży i mały wysiłek. Może się to odbywać na dwa sposoby. W jednym przypadku ustawiamy jeden, stały, opór i naprzemiennie ćwiczymy bardzo szybko i spokojnie. W drugiem – w fazie wysiłkowej zwiększamy opór, natomiast w fazie regeneracyjnej – zmniejszamy.

Oczywiście w zależności od specyfikacji orbitreku, mamy mniejsze lub większe możliwości stopniowego podnoszenia poziomu trudności treningu, co warto mieć na względzie już przy zakupie urządzenia (o czym można przeczytać w artykule „Dobry orbitrek to gwarancja znacznej poprawy sylwetki. Wybierzmy najlepszy orbitrek do domu”).

Sam interwał koniecznie należy poprzedzić rozgrzewką, a w jego trakcie w fazach regeneracyjnych, nie zatrzymywać się. Sam podział czasu pomiędzy fazami można ustawiać na różne sposoby. My proponujemy na początek przetestować jak nam pójdzie w czterech powtórzonych cyklach po 40 sekund wysiłku i 20 sekund wyciszenia. Później można przez kilka minut swobodnie „maszerować” na orbitreku, a następnie całość powtórzyć. Kilkukrotne powtórzenie tej operacji solidnie pobudzi metabolizm, a i następnego dnia będzie można poczuć, że mięśnie pracowały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *