Fitness i siłownia

Odżywki i suplementy diety – co brać by osiągnąć sukces?

Odżywki

Odżywki i suplementy diety otaczają nas zewsząd – szeroki wybór utrudnia decyzję – po które sięgać?

Czym są suplementy diety?

Podążając za treścią ustawy suplement diety jest środkiem, którego zadaniem jest wykazywanie konkretnego efektu fizjologicznego, jednocześnie nie doprowadzając do zaburzenia naszych naturalnych, fizjologicznych funkcji organizmu. Może być on źródłem witaminskładników mineralnych lub substancji które wykazują inne efekty fizjologiczne i/lub odżywcze. Może występować jako preparat pojedynczy lub złożony, a sposób podania nie może naruszać powłok skórnych. Tak więc – nie ma tu mowy o zastrzykach i wlewach, spotkać możemy natomiast kapsułki, drażetki, żelki, tabletki, żele, proszki i inne postacie, które umożliwiać dawkowanie.

O czym koniecznie musimy pamiętać – suplementy nie mogą posiadać znamion produktów leczniczych.

Po jakie suplementy sięgać? Krótki przewodnik

Nim rzucimy się na półki pełne kolorowych opakowań z tabletkami, kapsułkami i proszkami musimy zadać sobie parę podstawowych, acz bardzo istotnych pytań:

  1. Czy mój jadłospis jest dopracowany, pełnowartościowy, urozmaicony i odpowiedni dla mojego celu, stanu zdrowia i preferencji?
  2. Czy mój tryb życia może prowadzić do wzrostu zapotrzebowania na konkretne składniki odżywcze i/lub regulujące których dostarczenie wraz z dietą może być trudne/niemożliwe
  3. Dla aktywnych – czy moje treningi i ogólny poziom aktywności fizycznej są na tyle obciążające, a mój poziom wytrenowania na tyle wysoki, że włączenie suplementów ergogenicznych przyniesie korzyści, które będę w stanie wykorzystać?
  4. Czy próbowałem modyfikować swoją dietę (zwiększenie spożycia kwasów omega-3, zamiana żywności na mniej przetworzoną, wyższe spożycie warzyw i owoców, ogólne zróżnicowanie diety) przed rozważeniem stosowania suplementacji uzupełniającej?
  5. Czy odżywki i suplementy diety dla sportowców mają mi jedynie pomóc czy może próbuję nimi zastąpić prawidłowy styl życia i zdrową dietę?

Dopiero prowadząc taki krótki “rachunek sumienia” możesz uzmysłowić sobie czy rzeczywiście potrzebujesz suplementów. Jeśli tak – podstawową kwestią na którą powinieneś zwrócić uwagę jest cel do jakiego dążysz i jaki pragniesz osiągnąć/wynik jaki chcesz poprawić.

Poszukując dobrze udokumentowanych naukowo substancji warto kierować się kategoryzacją suplementów proponowaną przez Australijski Instytut Sportu – tzw. grupa A to środki o silnie udokumentowanym pozytywnym wpływie na organizm (wspierającym jego prawidłowe funkcjonowanie) i osiągane wyniki sportowe. Wśród suplementów ergogenicznych (a więc takich na których sportowcom najbardziej zależy) znajdziemy tam:

  • kofeinę, która zalecana jest w szczególności w wysiłkach wysokointensywnych trwających -60minut, wśród sportowców dyscyplin wytrzymałościowych, których czas trwania przekracza 80 minut, u atletów dyscyplin drużynowych i opartych o wysiłki przerywane/interwałowe, a także u wszystkich podejmujących pojedyncze boje, w tym sportowców dyscyplin siłowych;
  • beta-alaninę zalecaną dla osób których wysiłek trwa 0,5-10 minut lub którzy podejmują powtarzalne, wysokointensywne wyzwania;
  • azotany/sok z buraka – idealne jeśli twoja potyczka trwa 4-30 minut, trenujesz sporty drużynowe lub podejmujesz wysiłek interwałowy;
  • dwuwęglan sodu – zaleca się go sportowcom dyscyplin trwających 1-7 minut;
  • kreatynę – idealną niemal dla wszystkich, szczególnie w przypadku koneiczności wygenerowania dużej mocy w krótkiej perspektywie czasu i/lub konieczności przyrostu masy mięśniowej;
  • glicerol – znajdujący szerokie zastosowanie w poprawie nawadniania przed oraz po wysiłku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *