Technologie i innowacje

Szyby akustyczne w samochodach. Na czym polega ich skuteczność?

Szyby akustyczne w samochodach

W produkcji szkła dla motoryzacji powszechnie używa się szkła bezpiecznego. Po rozbiciu rozpada się ono na drobną „kaszkę”. Coraz więcej firm zaczyna jednak montować szyby akustyczne, które nie tylko nie zagrażają użytkownikom aut, ale dodatkowo dbają o ich komfort podczas jazdy.

Kierowcy aut ze zwykłymi szybami dobrze znają odgłos opon toczących się po asfalcie, szum powietrza owiewającego karoserię czy dźwięk silnika. Im szybciej pojazd się porusza, tym głośniejsze są te odgłosy. W nowoczesnych pojazdach nie jest to może dźwięk trudny do zniesienia, ale przy wielogodzinnych podróżach hałas, nawet o niezbyt dużym natężeniu, powoduje zmęczenie i osłabia koncentrację kierowcy. Poza tym utrudnia rozmowę z pasażerami. Dlatego wytwórcy wielu marek samochodów oraz producenci szkła, jak Saint Gobain, oferują pojazdy z szybami akustycznymi. Obecnie około 30% aut wyjeżdża z fabryk z szybami wygłuszającymi hałas. Dotyczy to szczególnie samochodów napędzanych głośniejszymi od benzynowych silnikami diesla.

Jak działają szyby akustyczne?

Pozwalają one o 1/3 zmniejszyć poziom dźwięków docierających do kabiny podczas jazdy. Szyby akustyczne nie są typowymi pojedynczymi szybami hartowanymi (jakie stosuje do bocznych przeszkleń). Bardziej przypominają szkło laminowane, montowane w jako szyby przednie. Tak jak laminowane, także akustyczne składają się z dwóch tafli, między które wklejona jest folia. Tyle tylko, że w szybach wyciszających ma ona dodatkową, środkową warstwę z miękkiego materiału, który pochłania drgania fali akustycznej. Dzięki temu jest o 20% skuteczniejsza w izolowaniu od hałasu, niż zwykła samochodowa szyba warstwowa.

Jak rozpoznać szybę akustyczną?

Na pierwszy rzut oka nie różni się ona niczym od standardowych szyb montowanych  w samochodach. Jest jednak oznaczana – tuż nad paskiem sitodruku przy dolnej krawędzi szyby znajdziemy ikonki oznaczenia dodatkowe wyposażenie, z jakim wyjechała z fabryki. Jeśli między piktogramami oznaczającymi podgrzewaną powierzchnię czy atermiczność znajdziemy znaczek przedstawiający ludzkie ucho i „zakręconą” strzałkę, szyba ma właściwości wygłuszające. Jeśli stukniemy palcem w szybę akustyczną, zamiast dźwięcznego odgłosu szkła, wydaje ona płaski „plastikowy” odgłos.

Warto to sprawdzić, bo gdyby czekała nas wymiana przeszklenia, dobrze jest zamontować szybę o takich samych właściwościach. Jeśli zdecydujemy się na zwykłą, nagły wzrost hałasu w samochodzie, szczególnie przy wysokich, autostradowych prędkościach może nas nieprzyjemnie zaskoczyć. Szyba akustyczna jest nieznacznie droższa od standardowej, ale dzięki niej będziemy mogli pokonywać duże odległości bez zmęczenia spowodowanego hałasem. A istnieją badania łączące jego poziom z obniżaniem się czasu reakcji kierowcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *